طوفان محمدی، رییس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر اراک در جلسه چهاردهم تیرماه ۱۴۰۰ این شورا طی نطق پیش از دستوری ضمن تبریک روز قلم و روز شهرداری ها و دهیاری ها از مشکلاتی که کنکور سراسری برای نسل جوان کشور به وجود آورده است شدیداً انتقاد کرد.

خلاصه خبر :

طوفان محمدی، رییس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر اراک در جلسه چهاردهم تیرماه ۱۴۰۰ این شورا طی نطق پیش از دستوری ضمن تبریک روز قلم و روز شهرداری ها و دهیاری ها از مشکلاتی که کنکور سراسری برای نسل جوان کشور به وجود آورده است شدیداً انتقاد کرد.

متن این نطق به شرح زیر است:

کنکور ۱۴۰۰ در حالی برگزار شد که در طول دو سال تحصیلی گذشته دانش آموزان کشور با بی سابقه ترین شرایط پاندمی کرونا مواجه بودند اما به نظر می رسد در سازمان سنجش و در میان طراحان سوالات کنکور خبری از این موضوع نبوده است. مسئله و سوال اصلی این است که چرا کشور همواره از نبود همکاری بین بخشی و نبود رویکرد مسئله محور ، در حال آسیب دیدن است و مقامات دولتی و ساختارهای بروکراتیک ، حاضر به تعدیل مواضع و شرایط فعلی خود به نفع دانش آموزان و خانواده ها نیستند ؟

در کنکور امسال به ویژه در دروسی مثل ریاضی ، سوالات کنکور غیرهماهنگ با محتوی کتاب درسی بوده و در سطح دشواری و آشفته بودن چینش سوالات به گونه ای بوده که عمده دانش آموز ان را از ادامه پاسخگویی منصرف کرده است . متاسفانه عدم همکاری سازمان سنجش با وزات آموزش و پرورش شرایط را به گونه ای رقم زده که نگرانی های روحی و روانی نوجوانان آینده ساز کشور را به شدت تشدید کرده است.

در حالی که قریب به یک چهارم دانش آموزان دبیرستانی و دانشجویان تازه وارد در دانشگاه ها ، دارای افسردگی و آسیب های روحی هستند دستگاه عظیم و پیچیده کنکور و سازمان غیرشفاف و غیر پاسخگوی سازمان سنجش مرتباً بر تشدید بحران های روحی و روانی نوجوانان کشور دامن می زند.

مسئله این است که چرا باید افرا دی سوالات کنکور را طراحی کنند که سال ها از مدرسه و آموزش و پرورش دور بوده اند و کمترین آشنایی با وضعیت تدریس در مدارس ندارند . چرا رویه هایی که دانش آموزان در طول دوره تحصیلی در مدرسه با آن خو گرفته اند در کنکور مبنا قرار نمی گیرد و مبنای کار در طراحی سوالات آخرین متدها و شیوه های بکار گرفته شده در موسسات مافیایی کنکور می باشد.

مگر مبنای طراحی سوالات کنکور ورودی دانشگاه ها ، کتاب درسی و شیوه های برنامه ریزی درسی در وزارت آموزش و پرورش نیست ؟ شخم زدن کتاب درسی برای طراحی سوالاتی که اکثریت دانش آموزان سال دیپلم قادر به پاسخگویی آن نیستند چه معنایی دارد ؟ چرا سوالات کنکور نباید رویکرد کتاب محور داشته باشد ؟ ضمن احترام به معلمان شاغل به کار در دبیرستان ها ، این سوال را می توان از مسئولان سازمان سنجش و طراحان کنکور کرد که اگر این کنکور را از معلمان سراسر کشور بگیرد چند درصد قادر به پاسخگویی کامل هستند ؟ پس سازمان سنجش چه تعمدی دارد که سوالات را به گونه ای طراحی کند که بیش از نیمی از دانش آموزان کشور در برخی دروس نمره منفی دریافت کنند ؟

طبیعی است که باید در این سامانه خلاقیت کش و تنش آفرین کنکور بازنگری اساسی صورت گیرد . مگر سازمان سنجش در کشور دیگری قرار دارد و یا این کنکور کشور ترکیه است که اینگونه سوال طراحی می شود . اگر روزی سازمان غیرشفاف سنجش ، عملکرد دانش آموزان در کنکور را منتشر کند واقعا فاجعه بار است انگار سوالات کنکور برای حذف دانش آموزان با آموخته ای متوسط و ضعیف جامعه است و محل رقابت کسانی است که سال ها در موسسات کنکور با پرداخت هزینه های آنچنانی تلاش کرده اند خوب معلوم است که برگزاری چنین کنکوری به تشدید بی عدالتی آموزشی و تبعیض های ناروا می انجامد.

اگر قریب به نود درصد ظرفیت دانشگاه ها از طریق معدل و بدون کنکور است پس چرا باید این شر بزرگ یعنی غول کنکور بر سر نظام آموزشی کشور و یک میلیون داوطلب مضطرب و نگران آوار شود ؟ مگر وظیفه دولت تنظیم گری نیست ؟ چرا باید دانش آموزان آینده ساز کشور تاوان عدم هماهنگی سازمان سنجش با طراحی ها و برنامه ریزی های آموزش و پرورش را پرداخت کنند ؟ چرا مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی ورود تخصصی و هد فمند به این موضوعات را ندارد ؟ ا گر میزان افسردگی ها و آسیب های روحی و روانی و همچنین خودکشی های دانشجویان تازه وارد به دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی بررسی شود به آثار و تبعات خسارت بار و منفی غول کنکور بیشتر پی برده می شود.

آخر این چه تعمدی است که سازمان سنجش هر ساله بر جسد وزارت آموزش و پرورش رژه می رود تا به نوعی ناکارآمدی این وزارتخانه عظیم و گسترده را آن هم به شیوه ای غیرعلمی و غیرکارشناسی آن هم برای جذب حدود ۱۰ درصد از متقاضایان ورود به دانشگاه به رخ بکشد . چرا عقده گشایی و ناهماهنگی بین دو وزارتخانه دولتی را باید دا…

اخبار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *