متن نطق پیش از دستور ۱۴ تیرماه۱۴۰۰ ایرج رضایی، رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر اراک

خلاصه خبر :

متن نطق پیش از دستور ۱۴ تیرماه۱۴۰۰
ایرج رضایی، رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر اراک:
بسم الله الرحمن الرحیم
ابتدا روز شهرداریها و دهیاری ها را تبریک می گیویم و همچنین روز قلم را بر تمامی اهل قلم تبریک عرض می نمایم.
اراک کلان شهری با ابر مشکلات که معضلات و مشکلاتش فراتر از توان و ظرفیت آن است.
لازم به تذکر است برخی نمایندگان و مسئولین بجای سیاسی کاری ،قدرت طلبی های زود گذر و نخبه کشی های سیاسی توجه ویژه به حل مشکلات و معظلات مردم مظلوم ومحروم و ستمدیده داشته وبه یاری مردم بشتابند تا تاریخ از آنان بعنوان ستمگران بی کفایت و سیاستمداران بی لیاقت یاد نکند.
اینجانب بعنوان فرزند این خطه و مرز و بوم و نماینده مردم شریف شهر اراک در شورای شهر و شهرستان اراک به بعضی ابر مشکلات کلانشهر اراک اشاره می نمایم.
مشکلات کمبود آب، معظلات ترافیکی، آلودگی هوا،آلاینده‌های صوتی و پارازیت، افزایش نرخ اجاره‌ بها و قیمت تمام شده املاک و مستقلات، آسیب های اجتماعی،حاشیه نشینی، اعتیاد،بیکاری جوانان،آمار بالای طلاق،کمبود سرانه های درمانی مناسب ،گسترش بیماری های خاص و نابسامانی بازار و صنوف و…مشکلاتی است که کلانشهر اراک، سال‌هاست با آن‌ها دست به گریبان است.

ابر معظل آلودگی هوای کلانشهر اراک،
شهر اراک بدلیل وجود منابع متعدد آلاینده هوا متاسفانه در طول ۵ ساله اخیر بیش از ۶٪ روزهایش ناسالم بوده وهم اکنون جزء ۸ شهر آلوده کشو می باشد.
متغییر های تاثیرگذار بر تعداد روزهای ناسالم شهر اراک مواردی مانند ذرات معلق،سوخت ناپاک، گردوغبار،خودروهای فرسوده و آلوده و صنایع آلاینده هستند که بایستی شناسایی و رفع منابع انتشار ذرات معلق و کنترل بیشتر منابع آلاینده بویژه در زمان بروز پدیده وارونگی هوا، صورت پذیرد.
راه کارهای کاهش آلودگی :برگزاری جلسات کارگروه کاهش آلودگی بایستی بطور مرتب برگزار و شرایط پایش و طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک بی کم و کاست اجرا گردد.

ابر مشکل حاشیه‌نشینی
از بدترین آسیب‌های شهری حاشیه نشینی است است که هر چند در طول سالیان گذشته طرح‌های زیادی برای جلوگیری از گسترش آن اجرا شده، اما باز هم زخمی است که پیکره شهرها از جمله شهر اراک را آزار می‌دهد.
بیشتر حاشیه‌ نشینان مهاجرانی هستند که از روستاها و شهرهای کوچک‌تر به سودای دست یافتن به امکانات و شرایط بهتر زندگی خانه و کاشانه خود را رها یا به ثمن بخس فروخته‌اند و چون از خرید منزل و پرداخت اجاره‌بها در داخل شهر عاجز بوده‌اند در کلانشهرها یا مراکز استانها و شهری مانند اراک سکنی گزیده‌اند. در این میان کلانشهرهایی مانند اراک به واسطه وسعت و جمعیت انبوه، بیشتر با معضل حاشیه‌نشینی دست به گریبان است.حاشیه‌ها ناامن است و اراک از این معظل مستثنی نیست. واین زنگ خطری برای دولت و ملت است.
ابر مشکل آسیب های اجتماعی،
مشکلات و مسائل مربوط به آسیب‌های اجتماعی مانند اعتیاد، درگیریهای خیابانی، طلاق و غیره وگسترش نقاط حاشیه‌نشینی و ساخت و ساز غیرمجاز بر نگرانی های آینده این شهر افزوده است که راه حل درمانی آن افزایش خدمات رفاهی، تفریحی وایجاد ظرفیت سرمایه‌گذارای جهت توسعه مناطق کم برخوردار و حاشیه شهرها یی مانند اراک است.
البته توجه و رسیدگی به مناطق حاشیه‌ای و احداث امکانات فرهنگی و ورزشی در برخی مناطق کم برخوردار اراک اقدامات شورای پنجم دراین خصوص است ،مانند احداث هزار متر مربع سالن در انتهای کوی امام علی (ع) و شهرک ولیعصرکه این اقدامات اقدامی مشترک بین شوراوشهرداری در رسیدگی به معظلات مناطق حاشیه کلانشهر اراک است .
تقویت استفاده از اعتبارات دولتی در زمینه رفع مشکلات در مناطق حاشیه‌ای و استفاده از ظرفیت صنایع در کلانشهر اراک در زمینه رفع مشکلات و معضلات مناطق کم بر خوردار راه حل درمانی برخی معظلات این شهر است.
ابر مشکل اعتیاد،
با ظهور مشکاتی مانند ۱۵ منطقه آلوده به مواد مخدر در اراک و کشفیاتی در سالهای گذشته که حدود ۶ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم مواد مخدر ودستگیری نزدیک به۱۳ هزار نفر اعم از معتاد، خرده‌فروش، قاچاقچی و تاسف انگیز تر اینکه حدود تعداد معتادان استان مرکزی، طبق آمار رسمی نزدیک ۷۰ هزار نفر و در این میان حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار نفر معتاد زن از ابر مشکلات دیگر این شهر است. ایجاد اشتغال برای معتادان مصرف‌کننده میتواند یک راهکار باشد و ایجاد کمپ های علمی درمانی نه کمپ های توزیع و گسترش آلودگی اعتیاد خانمان سوز

ابر مشکل بی آبی و کمبود آب
کمبود بارش‌ها در سالهای گذشته و سال جاری
بر ضرورت حفاظت از منابع آب استان مرکزی و کلانشهر اراک و اجرای دقیقتر سند آب استان که در سال گذشته به تصویب رسیده را ضروری میسازد.

متأسفانه سال ۱۴۰۰ با کمبود بارش شروع شده و مشکلات عدم بهره گیری از پساب‌های ناشی از تصفیه‌ خانه‌ها یا بهره‌برداری کم از این منابع است چراکه صدها میلیارد تومان برای ساخت تصفیه‌خانه هزینه می‌شود ولی بهروری ناچیز
و برعکس در حال استفاده از آب‌های زیرزمینی هستیم که باید استفاده از ظرفیت تصفیه‌خانه بیشتر مورد توجه باشد.و راهکارهایی چون انسداد چاه‌های غیرمجاز،هوشمند سازی چاه‌ها ،آبیاری مکانیزه و علمی،تعامل دستگاه‌های اجرایی استانی و شهرستانی یک ضرورت مهم است.

اخبار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *