خسروانی سخنگوی شورای اسلامی شهر اراک: مشکل کمبود پارکینگ در شهر اراک، مشکل امروز و دیروز نیست

خلاصه خبر :

خسروانی سخنگوی شورای اسلامی شهر اراک:
مشکل کمبود پارکینگ در شهر اراک، مشکل امروز و دیروز نیست

عباس خسروانی گفت: در بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری اراک مبلغ ۱۵ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای پروژه “احداث پارکینگ های طبقاتی و مکانیزه” اختصاص داده شده که باید برای هزینه کرد آن برنامه کارشناسی و اجرائی ارائه و تا پایان سال اقدام عملیاتی صورت گیرد.

وی تاکید نمود: مشکل کمبود پارکینگ در شهر اراک مشکل امروز و دیروز نیست. افزایش خودروها در سطح شهر، ساخت و ساز خانه‌ها و مراکز خرید، باعث شده تا علاوه بر ایجاد مشکلات آلودگی هوا و ترافیک، مشکل کمبود پارکینگ نیز ایجاد شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اراک در ادامه گفت: طبق علم شهرسازی مدرن، نباید در مراکز شهری پارکینگ تأسیس کرد، چرا که افزایشِ پارکینگ‌های درون شهری به معنی؛ دعوت خودروهای شخصی بیشتر به خیابان‌ها است و زمانی که تعداد خودروهای شخصی در شهر افزایش پیدا کند باید محل پارک نیز برای آن‌ها پیش بینی شود.لذا پارکینگ‌های درون شهری باید به اطراف حلقه مرکزی شهر انتقال پیدا کنند، تا شهروندان خودروهای شخصی خود را از مرکز شهر دور و در آن اماکن پارک کنند.

وی تاکید کرد که باید به جای افزایش تعداد پارکینگ‌ها در مرکز شهر، زیر ساخت‌های مرتبط با حمل و نقل عمومی را به سمت مراکز عمومی شهر مانند مراکز تجاری، خدماتی، درمانی و اداری افزایش داد، همچنین مراکز خرید نیز باید موظف شوند که فضای کافی برای پارکینگ هم برای مشتریان و هم برای افرادی که در این مراکز فعالیت می‌کنند، احداث کنند به گونه‌ ای که در خیابان‌های اطراف این مراکز ترافیک ایجاد نشود.

خسروانی با اشاره به اینکه در شهر اراک نیازمند احداث پارکینگ هستیم، گفت: باید توجه کرد که ایجاد پارکینگ‌های عمومی جدید مستلزم صرف هزینه‌های زیاد است، از این رو تعیین مکان بهینه آنها به شیوه‌ای که همه شهروندان به نحو موثر از آن بهره‌مند شوند، ضروری به نظر می‌رسد.

این عضو شورای اسلامی شهر اراک، افزود: شهرداری باید با اعمال ضوابط و معیارهای مؤثر در مکانیابی پارکینگ‌ها همچون فاصله از مراکز جاذب سفر، شبکه معابر، هزینه تملک زمین و کیفیت ابنیه و کاربری‌های مناسب احداث پارکینگ و…، سعی کند که محل‌‌های بهینه ای برای احداث پارکینگ در منطقه مطالعاتی با استفاده از GIS مشخص کند و از موجودی حساب درآمد اختصاصی خود یعنی حساب” درآمد ناشی از عدم امکان تامین پارکینگ” که هر روز از ارزش آن کاسته می شود بهره برداری کند.

وی بیان داشت: عوارض تامین پارکینگ با عنوان «درآمد ناشی از عدم امکان تامین پارکینگ» پس از واریز به حساب‌ تمرکز درآمد اختصاصی شهرداری، بدون هرگونه دخل و تصرف و مسدودی به صورت صد در صد تخصیص یافته محسوب و به حساب شهرداری واریز می شود تا آن سازمان صرفاً در ردیف‌ اعتباری اختصاصی با عنوان «احداث پارکینگ» هزینه کند.
‍ #شهرداری_اراک_۱۴۰۰
#شهر_را_باهم_بسازیم
#بودجه_۱۴۰۰
آدرس کانال تلگرامی شورای اسلامی کلانشهر اراک:
@arakshora6

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *