🔷️نشست صحن علنی شورای اسلامی کلانشهر اراک با حضور سید وحید میرنظامی عضو شورای اسلامی کلانشهر اراک به همراه دیگر اعضای شورا و علیرضا کریمی شهردار اراک و جمعی از معاونین و مسئولین شهرداری در روز دوشنبه مورخ ۳۱ مرداد ماه برگزار شد.
▫️مجموعه شهری راه آهن اراک بعنوان یک بافت ارزشمند شهری ، نیاز به توجه مدیریت شهری دارد
🔹️ سید وحید میرنظامی در پنجاه و پنجمین صحن علنی شورا ضمن تبریک آغاز هفته ملت، روز پزشک، روز کارمند و همچنین روز صنعت دفاعی، در نطق پیش از دستور خود گفت: مجموعه راه آهن اراک بخش هویتی و بخشی از دیرینگی و حافظه تاریخی شهر است که در دوران مختلف از جمله دوران دفاع مقدس و سازندگی بعنوان موثرترین ناوگان حمل و نقل در منطقه، ایفای نقش داشته و همواره از سوی شهروندان دارای جایگاه ویژه ای بوده و می باشد.
🔹️وی در ادامه افزود: در سوم مرداد ۱۴۰۰، مجموعه راه آهن ایران بعنوان نخستین میراث صنعتی در یونسکو ثبت گردید که این خود نشان از ارزش جهانی این میراث ماندگار دارد.
🔹️میرنظامی گفت: شکل گیری راه آهن در اراک نه تنها ارزش ارتباطی با دیگر استانها را به همراه داشت، بلکه سبب نقش بستن یک هویت ملموس از لحاظ ساختار شهری و رویکردی کاملا انحصاری شد و به واقع یک الگوی کامل از نگاه محله محوری است.
🔹️عضو شورای اسلامی شهر اراک بیان داشت: مجموعه شهری راه آهن اراک که یک الگوی نوین از تفکر شهرسازی آلمانی در ایران است به تمامی نیازهای فنی و منطقه ای با هدف کوتاه کردن مسیرهای دسترسی و در دسترس بودن امکانات مورد نیاز خانواده بزرگ راه آهن و همچنین ارائه خدمات به شهروندان اراکی در ایجاد عدالت اجتماعی نقش بارزی داشته است که متاسفانه در سالیان اخیر با عدم ارایه خدمات شهری به این بخش سبب دلزدگی ساکنین و فرسودگی محیط گردیده است.
🔹️میرنظامی گفت: مجموعه خانه های سازمانی راه آهن با بافتی ساده و منطبق با ساختار شهری اراک و فضای سبز در دسترس برای شهروندان از بخش های مختلفی چون زورخانه، باشگاه ورزشی، مسجد، مدرسه، بیمارستان و باشگاه خدمات رفاهی همچنین پلیس مستقر جهت تامین امنیت با محوریت سر درب راه آهن و پارک های جانبی جهت استراحت مسافران، در این ۸۴ سال جزئی از زیست نامیرای شهر اراک و بخشی از حافظه تاریخی شهر است که می بایست مدیریت شهری ضمن کمک به احیا این گنجینه ارزشمند به ارایه خدمات شهری به این نقطه بپردازد و اجازه تخریب این بافت ارزشمند شهری را ندهد.
🔹️وی افزود: تعرض به حریم قانونی راه آهن، تعارض منافع شهری و تقابل خطوط ریلی با توسعه شهری، عدم روزآمدی با فناوری روز، افزایش قیمت منطقه ای زمین و تغییر رویکرد مردم در کوچ از ویلانشینی به آپارتمان نشینی، نیاز به توسعه سکونتگاه ویژه کارکنان راه آهن و در دسترس بودن این بخش و جداسازی های نامیمون و دست اندازی های گسترده سبب شده بخشی از سوداگران بحران و عدم توانایی راه آهن در پاسخگویی به نیازهای اولیه کارکنان شریف خود جهت تامین مسکن مورد نیاز ، مدیریت این مجموعه را به سمت تقابل با شهر سوق داده و با رفتاری خارج از عرف و قانون اقدام به تخریب بخشی از هویت این شهر نماید.
🔹️وی خاطر نشان کرد: باید بدانیم که زمین به هر شکل و هر نوع که در گذشته واگذار شده است متعلق به شهر اراک و هویت آن را شهروندان اراکی تعیین می کنند.کارکنان راه آهن بخشی از ساکنین این شهر می باشند و نمی توان ساکنین یک شهر را به بهانه عدم امنیت، عدم ارایه خدمات شهری یا هر بهانه دیگر از پیوند هویت های ملموس و ناملموس خود جدا نمود.
🔹️میرنظامی عضو شورای اسلامی شهر اراک، اظهار داشت: مردم شهر اراک با راه آهن زیسته اند و با این منطقه دیرینه، پیوندی عمیق دارند و شورای شهر و مدیریت شهری می بایست ارزش این محله الگو و نمونه زیبای شهری را بیش از پیش پاس بدارد و بعنوان یک بخش از دیرینگی پایتخت صنعتی ایران آن را پاس بدارد.
🔹️وی تاکید نمود: نمایندگان شورای اسلامی شهر اراک نباید اجازه دهند که دستگاه ها، نهادها، سازمان ها با نگاه سلبی به تجزیه شهر و از بین بردن روحیه مشارکت جمعی بپردازند، که سابقه این تفکر در خانه های سازمانی خطوط لوله نفت و مخابرات که تفکر کاملا انگلیسی با رویکردی کاپیتولاسیونی می باشد، بار دیگر در شهر پا بگیرد.
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
🔷️ اداره ارتباطات شورای اسلامی کلانشهر اراک
🌐 @arakshora6
🌐 Shoraarak.ir