محله محوری و توسعه شهر، بهبود فضای کسب و کار راه به همراه دارد

محله محوری و توسعه شهر، بهبود فضای کسب و کار راه به همراه دارد

سید وحید میرنظامی، رئیس شورای اسلامی شهر اراک نیز در خصوص ورود مدیریت شهری به فضای کسب و کار و درآمدزایی، بیان داشت: به طور کلی اشتغال و کارآفرینی از وظایف مدیریت شهری نیست، اما مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اراک در راستای بهبود فضای کسب و کار در شهر از طرح و ایده‌های خلاق حمایت می‌کند.

وی ادامه داد: همچنین مدیریت شهری می‌تواند در قالب ارائه خدمات به محله‌ها بسترهایی را برای رونق در فضای کسب و کار شهری فراهم سازد، زمانی که محله محوری اساس توسعه شهر را شکل دهد، بهبود فضای کسب و کار نیز از نتایج آن خواهد بود، چرا که تشکیل بازارچه‌های محلی اشتغالزایی را به همراه خواهد داشت.

رئیس شورای اسلامی شهر اراک خاطر نشان کرد: شهر اراک به ۵۵ محله تقسیم می‌شود که هر یک از این محله‌ها باید از امکانات رفاهی، بهداشتی، فرهنگی، ورزشی، تفریحی برخوردار باشد. قطعاً ششمین دوره از شورای اسلامی شهر اراک در طی چهار سال فعالیت خود نمی‌تواند تمام این امکانات را فراهم آورد چرا که در این شرایط سخت اقتصادی باید انبوهی از طرح‌ها و برنامه‌های شهری را با بودجه اندکی به ثمر رساند، اما با الگو قرار دادن شهرهایی چون تهران، اصفهان و مشهد که الگوهای موفقی در محله محوری محسوب می‌شود قصد داریم در جهت استغنا محلات حرکت کرده و از رفت و آمدهای مردم به هسته مرکزی شهر بکاهیم و همان طور که اشاره شد فضای کسب و کار شهری نیز از این رویکرد متأثر شده و رونق خواهد یافت.

اداره ارتباطات شورای اسلامی کلانشهر اراک

حضور اعضای شورای اسلامی کلانشهر اراک در مراسم تشییع شهید گمنام

حضور اعضای شورای اسلامی کلانشهر اراک در مراسم تشییع شهید گمنام

صبح امروز پنجشنبه مورخ ۱۶ دی ماه سال جاری، اعضا شورای اسلامی کلانشهر اراک و شهردار ، همراه و همگام با مردم شهید پرور اراک، در مراسم تشییع شهید گمنام که در مصلی بیت المقدس برگزار گردید، شرکت نمودند.

اداره ارتباطات شورای اسلامی کلانشهر اراک

محصولی نایب رئیس شورای اسلامی شهر اراک: تمرکز شورای شهر اراک بر محله محوری است

محصولی نایب رئیس شورای اسلامی شهر اراک: تمرکز شورای شهر اراک بر محله محوری است

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اراک گفت: عمده اقدامات شورای ششم در چهار ماه نخست فعالیت، نظارت بر اجرای برنامه‌های شهری، تحقق بودجه همچنین انجام اقدامات لازم برای تصویب بودجه سال جدید در حوزه‌های مختلف است.

به گزارش اداره ارتباطات و امور بین الملل شهرداری، علی جعفر محصولی بیان داشت: وظیفه ذاتی شورا نظارت بر شهر است که بر اساس برنامه و بودجه تعریف شده انجام می‌شود، علاوه بر آن تصویب قوانین داخلی شهر نیز بر عهده شورای شهر است.

وی افزود: عمده اقدامات شورای اسلامی شهر اراک در چهار ماه نخست فعالیت، شامل نظارت بر اجرای برنامه‌های شهری و تحقق بودجه همچنین انجام اقدامات لازم برای تصویب بودجه سال جدید در حوزه‌های مختلف فرهنگی، امنیتی و.. است.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اراک تصریح کرد: تمامی حوزه‌های شهری برای شورای شهر حائز اهمیت است، اما شورای ششم اراک تمرکز خود را بر محله محوری معطوف کرده تا از این طریق طرح‌ها و پروژه‌های فرهنگی را همپای پروژه‌های عمرانی شهر پیش ببرد و در حال حاضر در مرحله نیازسنجی محلات و انجام مطالعات برای تحقق این امر می‌باشیم.

وی با بیان اینکه شهر اراک از ۵۲ محله تشکیل شده و در نظر داریم بودجه سال جدید شهر بر همین اساس تعریف شود، ادامه داد: با این کار شهرداری‌های مناطق تقویت شده و در نتیجه کیفیت ارائه خدمات به شهروندان افزایش خواهد یافت.

محصولی با تاکید بر اینکه پروژه‌های نیمه تمام شهری نیز در اولویت شورای اسلامی شهر اراک قرار گرفته، خاطرنشان کرد: پروژه‌های میدان مقاومت، میدان امام خمینی (ره) و ساخت دو منطقه شهرداری به زودی به اتمام برسد تا بتوان اجرای آن دسته از پروژه‌ها شامل احداث زیرگذر و روگذرها در شهر که پیش از این در برنامه شهری پیش‌بینی شده را نیز آغاز کرد.

اداره ارتباطات شورای اسلامی کلانشهر اراک

شورای ششم به سرمایه گذار، نگاه پیمانکاری ندارد

عباس خسروانی سخنگوی شورای اسلامی شهر اراک: شورای ششم به سرمایه گذار، نگاه پیمانکاری ندارد/ فرش قرمز زیرپای سرمایه گذاران پهن می نماییم

به گزارش اداره ارتباطات و امور بین الملل شهرداری، عباس خسروانی در جلسه مشترک شورای سرمایه گذاری شهرداری و اتاق بازرگانی با اشاره به رویکرد مطلوب شورای ششم نسبت به موضوع سرمایه گذاری و پهن کردن فرش قرمز زیرپای سرمایه گذاران، بیان داشت: ما معتقدیم که با بودجه ۱۵۰۰ میلیاردی نمی توانیم کارهای بزرگ در شهر اراک انجام دهیم و به بودجه دولتی هم امیدی نیست، لذا تنها راهی که می توانیم با آن تغییرات و کارهای بزرگ در شهر انجام دهیم، دعوت از سرمایه گذاران است و در این مسیر نیز باید کار را به کاردان بسپاریم چرا که دعوت از سرمایه گذار کار ساده ای نیست و یک مهارت و هنر است.

وی در ادامه با اشاره به کاردان بودن اتاق بازرگانی در مباحث سرمایه گذاری و انجام کارهای بزرگ؛ افزود: شورای شهر از هرگونه تفاهم نامه همکاری میان شهرداری و اتاق بازرگانی حمایت می نماید.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اراک تاکید کرد: یکی از مشکلات و معضلات ما این است که نرخ سرمایه گذاری نسبت به نرخ استهلاک به شدت کاهش پیدا کرده است. نرخ استهلاک سرمایه در استان مرکزی به شدت و با سرعت در حال پیشروی است، در مقابل نرخ سرمایه گذاری و جبران نرخ استهلاک به شدت پایین است و این یک درد بزرگ برای استان است و اثرات آن در حوزه های شهری مشهود است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه باید یک نقشه راه و تفاهم نامه در زمینه سرمایه گذاری با همکاری شهرداری و اتاق بازرگانی تهیه و در شورای شهر تصویب شود، گفت: نگاه سرمایه گذاری از پیمانکاری باید تغییر کند چرا که اساسا یکی از اشکالاتی که با مطالعه به آن رسیدیم این بوده که شهرداری در سنوات گذشته به سرمایه گذار به چشم پیمانکار نگاه نموده است.لذا سرمایه گذار پیمانکار نیست و ما در شورای ششم و شهرداری این نگاه را به سرمایه گذار نداریم.

خسروانی سخنگوی شورای اسلامی شهر اراک، تاکید کرد: بحث عدم شفافیت در قوانین و روندها یکی دیگر از مشکلات موجود و بزرگ در مباحث سرمایه گذاری است که شهر را دچار مشکلات اساسی در این حوزه نموده است.ما در مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر این آمادگی را داریم که با همکاری مرکز مطالعات اتاق بازرگانی، رویه ها و دستور العمل ها و فرآیندهای سرمایه گذاری را شفاف نماییم.

وی با تاکید بر اینکه سند جامع سرمایه گذاری تهیه و تصویب شده و حرکت در مسیر این سند، شهر را به سر مقصد مطلوب در حوزه سرمایه گذاری می رساند، گفت: نگاه ما به اتاق بازرگانی یک نگاه تسهیلگر است. ما چند کار بزرگ داریم که انتظار داریم اتاق بازرگانی در این خصوص با شهرداری و شورای شهر همکاری داشته باشد .بحث اول پارک وحش اراک است که دو نظر وجود دارد، عده ای اعتقاد دارند که پارک وحش به صورت کامل به محیط زیست واگذار شود و شهرداری توان اداره این مجموعه را ندارد و عده ای نیز اعتقاد دارند که پارک وحش به صورت کامل تعطیل شود ، اما شورای شهر اعتقاد راسخ به فعالیت و دایر بودن پارک وحش اراک به صورت ویژه و در سطح بالا دارد.

وی افزود: شهرداری و شورای اسلامی شهر اراک در بحث شهربازی اراک، ساخت و سازهای شهری، مراکز تجاری، کشتارگاه صنعتی، میادین میوه و تره بار، پارک های موضوعی، دره گردو به عنوان یکی از بهترین فرصت های سرمایه گذاری و کسب کارهای نوپدید، علاقه به همکاری با اتاق بازرگانی در حوزه سرمایه گذاری است.

خسروانی خاطر نشان کرد:در خیلی از شهرهای کشور اتاق بازرگانی در بحث پروژه های نیمه تمام ورود کرده و با همراهی و همکاری شهرداری ها این مهم در حال انجام است چرا که طبق آمارهای منتشر شده و اثبات مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، تا ۵۰ سال آینده پروژه های نیمه تمام در شهرهای کشور به اتمام نخواهد رسید و تنها راه آن ورود اتاق بازرگانی از طریق سرمایه گذاری و جذب سرمایه گذار است.

وی پیرامون بحث تبلیغات و برند سازی از شهر اراک گفت: در این حوزه می توانیم به صورت مشترک با اتاق بازرگانی همکاری داشته باشیم که اراک را واقعا به عنوان بهشت سرمایه گذاری معرفی نماییم.در حال حاضر اراک به عنوان یک شهر آلوده و پر از گرفتاری نشان داده شده که با این نگاه نمی توانیم سرمایه گذار جذب نماییم و این فضای روانی و تبلیغاتی از تصویر شهر اراک باید تغییر پیدا نماید.

خسروانی عضو شورای اسلامی شهر اراک ، تصریح کرد که مهارت های سرمایه گذاری باید در شهرداری تقویت شود و این مهم نیازمند آموزش های لازم از طریق اتاق بازرگانی می باشد.

اداره ارتباطات شورای اسلامی کلانشهر اراک

بیست و سومین جلسه صحن علنی شورای اسلامی شهر اراک به ریاست سید وحید میرنظامی برگزار شد.

بیست و سومین جلسه صحن علنی شورای اسلامی کلانشهر اراک به ریاست سید وحید میرنظامی برگزار شد.

ادامه خواندن “بیست و سومین جلسه صحن علنی شورای اسلامی شهر اراک به ریاست سید وحید میرنظامی برگزار شد.”

پیام شورای کلانشهر اراک به مناسبت شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی)ره(

اگر بشود شهید حاج قاسم سلیمانی و عظمت جایگاهش در یک کلمه خلاصه شود آن اخلاص است، اخلاص و تماما خاکسار بودن در درگاه و منظر الهی و تنها داشتن یک هدف والا آن هم خدمت به خلق در جهت رضای حضرت حق می تواند انسان را از روستای زیبا و دور در صدر قلب ها، قاب ها و اندیشه ها در دنیا قرار دهد و به سردار دلها بدل کند،شهید سلیمانی ها و ‌شهید ابومهدی المهندس ها هستند که با شجاعت و پایداری در جبه حق علیه باطل جریان زندگی بشر را تغییر می دهند و عمل و نامشان چراغ راه هدایت برای تمامی عصرها و‌نسل ها میشود، طبق فرموده رهبر معظم انقلاب به این عزیزان به چشم فرد نه بلکه به چشم یک مکتب نگاه کنید زیرا تفکر و روش این شهیدان که چشمه هایی از دریای بی کران مکتب عاشورا هستند آنقدر کامل و زیباست که می تواند مکتبی باشد برای شاگردان حال و آینده انقلاب،حاج قاسم سلیمانی و‌ همرزمان شهیدش الگوی کامل یک قهرمان برای تمامی انسان های آزاده و دوران ها هستند، هر روز زنده تر و خون پاکشان تا ظهور حضرت حجت عج درخت انقلاب و روشنگری را آبیاری خواهد کرد زندگی و سیره این شهید بزرگوار نمونه بارزی از ولایت پذیری و انسان دوستی و صلح طلبی بود سیزدهم دی ماه روز تجدید میثاق با آرمان های بلند این سردار شجاع و مالک اشتر رهبر فرزانه انقلاب می باشد، از خداوند منان خواستاریم که همه ی ما را در راه و‌ مکتب حاج قاسم عزیزمان استوار و قدردان خون پاک شهدا بدارد ان شاالله.

شهادت مظلومانه سردار دلها بر عموم مردم ایران و آزادگان جهان تسلیت باد

رقص جولان برسر میدان کنند               رقص اندر خون خود مردان کنند

 

اداره ارتباطات شورای اسلامی کلانشهر اراک

نشست صمیمی سید وحید میرنظامی، رئیس شورای اسلامی کلانشهر اراک با پرسنل سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری

نشست صمیمی سید وحید میرنظامی، رئیس شورای اسلامی کلانشهر اراک با پرسنل سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری

به گزارش اداره ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اراک، ظهر امروز یکشنبه مورخ ۱۲ دی ماه سال جاری، سید وحید میرنظامی رئیس شورای اسلانی شهر، بصورت سرزده در سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری حضور و در نشستی صمیمی با پرسنل این سازمان، پیرامون برنامه‌ها و اهداف کوتاه مدت و بلند شهرداری در امور فرهنگی و اجتماعی و چگونگی تخصیص بودجه‌های تخصصی در آستانه تدوین و بررسی بودجه شهرداری و سازمان‌های تابعه، مطالبی ارائه نمود.وی تاکید نمود که اهمیت به بودجه فرهنگی شهرداری در سال ۱۴۰۱، از اولویت های پارلمان شهری دوره ششم می باشد.

اداره ارتباطات شورای اسلامی کلانشهر اراک

اولین جلسه رسمی شورای پژوهشی مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر اراک برگزار شد.

🔶 اولین جلسه رسمی شورای پژوهشی مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر اراک برگزار شد.

در این جلسه خسروانی ریاست مرکز پژوهش ها با بیان اینکه مرکز می بایست در راستای برنامه ها و سیاست های شورای ششم شهر اراک پیش برود گفت:شورای ششم و کمیسیون های تخصصی اولویت ها و مسئله هائی دارند که مرکز پژوهش ها باید برای آنها محتوای علمی و پشتوانه های پژوهشی تهیه کند و شورای ششم را در تحقق برنامه هایش یاری رساند.وی بر تدوین فرایند رسیدگی به طرح های پژوهشی و الزام تائید مرکز برای اجرائی شدن هر نوع پروژه مطالعاتی در شهرداری تاکید کرد.خسروانی افزود:شورای پژوهشی یکی از ارکان اصلی مرکز پژوهش هاست که وظیفه راهبری پروژه های مطالعاتی را بر عهده دارد.در ادامه این جلسه پس از بحث و تبادل نظر اعضا موارد ذیل تصویب و جهت تائید به هیئت امنا مرکز ارجاع گردید.

-تشکیل واحد تخصصی پژوهشی در شهرداری اراک ذیل معاونت برنامه ریزی.

-ایجاد بانک اطلاعاتی مطالعات و پژوهش های صورت گرفته در شهرداری تا کنون

-حضور مسئول یا کارشناس پژوهشی استانداری در شورای پژوهشی مرکز .

-ارجاع مصوبات مرکز به صحن شورای اسلامی شهر جهت رای گیری برای داشتن پشتوانه اجرایی .

-تنظیم قراردادهای پژوهشی و پروژه ها در خود مرکز با امضای معاون برنامه ریزی به عنوان واحد درخواست کننده ، مرکز پژوهش های شورا به عنوان واحد پیشنهاد دهنده و ذیحساب شهرداری و شهردار .

-نظارت اعضای شورای پژوهشی براساس فیلد فعالیتی اعضا بر اجرای پروژه های مطالعاتی

-مطالعات و طرح های مشاوره های بالای ۵۰۰ میلیون تومان نیاز به تایید مرکز پژوهش های شورا دارد .

– مقرر شد معاونت برنامه ریزی شهرداری، طراحی فرم های پژوهشی را انجام و در جلسه بعد ارائه نمایند.

 

〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰

💠 اداره ارتباطات شورای اسلامی کلانشهر اراک

🌐 @arakshora6

🌐 www.shoraarak.ir

پل سواره رو و دوربرگردان خیابان میرزای شیرازی، مورد بهره برداری مردمی قرار گرفت

با تلاش عوامل اجرایی شهرداری اراک

پل سواره رو و دوربرگردان خیابان میرزای شیرازی، مورد بهره برداری مردمی قرار گرفت

به گزارش اداره ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اراک، عملیات احداث پل سواره رو و دوربرگردان خیابان میرزای شیرازی که بر روی دهانه رودخانه اصلی شهر قرار گرفته، تکمیل و هم اکنون مورد بهره برداری مردمی قرار گرفته است.