در حال حاضر غریب به هفتاد هزار دانشجو در استان وجود دارد که تعداد عمده آنها در اراک مشغول به تحصیل هستند

حجت الاسلام و‌المسلمین دکتر ایمانی مقدم مسئول نمایندگی نهاد معظم رهبری در دانشگاه های استان مرکزی در جلسه نوزدهم دی ماه کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی کلانشهر اراک با محوریت بررسی نظام فرهنگی، اجتماعی دانشگاهیان بیان کرد:

در حال حاضر غریب به هفتاد هزار دانشجو در استان وجود دارد که تعداد عمده آنها در اراک مشغول به تحصیل هستند، طبق تحقیقات به عمل آمده اولین اولویت و نیاز اصلی این سرمایه های علمی کشور مسئله اشتغال است که لازمه ی تحقق آن ایجاد روحیه نوآوری و فعالیت های علمی و زمینه سازی اشتغال می باشد، دانشگاه ها دارای ظرفیت بالایی از اراضی هستند و می توان با تغییر کاربری آنها در جهت ایجاد کارگاه های زود بازده، خوابگاه های متأهلین تا حدی این نیاز مهم را برطرف کرد.

دکتر ایمانی مقدم افزود؛ معرفی مفاخر بزرگ شهر از جهت رشد فرهنگی بسیار مهم و دانشجویان هم ظرفیت بالایی را در این زمینه دارا هستند، طرح اردوی هفت اقلیم و‌ نرم افزار آن که در راستای معرفی شخصیت و سیر زندگی حضرت امام خمینی ره است بسیار مفید و‌ مورد تأید مقام معظم رهبری می باشد ‌و مدتی است که منفعل گشته لذا از شورای اسلامی درخواست می شود با توجه به اهمیت زمینه فرهنگی این طرح نصبت به از سرگیری آن مساعدت لازم را مبذول فرمایند.

ایشان در ادامه اذعان کرد، متاسفانه بعد فرهنگی،اخلاقی در دانشگاه ها تضعیف شده در حالی که رهبری معظم در مباحث فرهنگی همواره دانشگاه ها را به عنوان مرجع معرفی‌ و‌ مثال می زنند و این نشان دهنده اهمیت و زمینه عظیم دانشگاه ها در این حوزه است و نباید این رسالت مهم دانشگاه در حاشیه رود.

حجت الا سلام والمسلمین ایمانی مقدم در انتها خاطرنشان کرد، هیئات مذهبی دانشگاه ها به عنوان قطب بزرگ فرهنگی، مذهبی دانشگاه ها دارای ظرفیت و اثر گزاری بسازایی است که مع الاسف به دلیل مشکلات مالی و نبود پشتوانه کافی تقریبا منفعل شده و شورای اسلامی می تواند با در نظر گرفتن یک فضای ثابت و حمایت مالی در فعالیت و تقویت آن کمک شایانی کند ان شاالله.

اداره ارتباطات شورای اسلامی کلانشهر اراک

گزارش جلسه نوزدهم دی ماه کمیسیون فرهنگی،اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی کلانشهر اراک

پیمان عین القضات رئیس کمیسیون فرهنگی،اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی کلانشهر اراک؛ گرامی داشت روز زن و مقام مادر از افضل وظایف است، یکی ازبزرگترین دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی تغییر نگرش به جایگاه زن در جامعه است، همچنین جایگاه مهم زن در جامعه نقش او در الگو بودن است،طبق فرموده رهبر حکیم و فرزانه انقلاب نه الگوی شرقی و نه غربی بلکه الگوی سوم (زن مسلمان) به عنوان مادر، همسر و فرد فعال در عرصه فرهنگی و‌اجتماعی در جامعه می باشد.

خسروانی نائب رئیس کمیسیون؛ نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها دانشجویان نخبه را به شورا جهت مشاوره در کمیسیون ها و صحن و همچنین کار آموزی معرفی کند زیرا شورا می تواند بستر مناسبی جهت آموزش برای این عزیزان باشد، همچنین در معرفی عالمان شهر اراک بسیار کم کاری شده و میطلبد در این حوزه بیشتر اقدام صورت بگیرد و پیشنهاد میشود از عالم حاضر حضرت آیت الله محسنی اراکی که از نوادر علما هستند که در باب فقه شهری دارای نظریه هستند جهت دوره آموزش فقه شهری و حقوق شهروندی دعوت به همکاری شود.

قریشی دبیر کمیسیون؛ دانشگاه ها به ویژه دانشگاه اراک دارای اراضی مناسبی هستند و‌ مناسب است تفاهم نامه سه جانبه ای فی مابین شورا،شهرداری و دانشگاها منعقد شود جهت تغییر کاربری اراضی در حوزه فرهنگی و این نیز می تواند نیازهای دیگر دانشگاه ها را از قبیل خوابگاه های متاهلین برطرف سازد.

مصوبات جلسه نوزدهم دی ماه: ۱.با درخواست دقیق از جانب دانشگاه ها موضوع ایجاد خوابگاه متاهلی از طرف شورا پیگیری شود ۲.تغییر کاربری اراضی دانشگاه ها در محور جاده و محدوده های شهری ۳.معرفی مفاخر تحت عنوان هفته فرهنگی اراک با همکاری نهاد رهبری دانشگاه ها و سازمان فرهنگی ۴.حمایت از اردوی هفت اقلیم ۵.پشتیبانی و از سرگیری هیئات مذهبی دانشگاه ها ۶.پیگیری دوره آموزشی فقه شهری ۷. نشست همکاری سه جانبه شورا،شهرداری،نهاد رهبری دانشگاه ها ۸. حضور دانشجویان نخبه در شورا ۹.احیاء و عملی کردن طرح همسفران بهشت در جهت آموزش دانشجویان متاهل

اداره ارتباطات شورای اسلامی کلانشهر اراک

گزارش کمیسیون سلامت،محیط زیست و خدمات شهری در تاریخ هجدهم دی ماه

قربانی رئیس کمیسیون بهداشت،محیط زیست و‌خدمات شهری شورای اسلامی کلانشهر اراک درابتدای جلسه بیان کرد،باتوجه به اینکه متاسفانه جمعیت شهر اراک در روند پیری بسر می برد وجود سرویس های بهداشتی در سطح شهر ضرروی است،به شهرداری پیشنهاد میشود با بازسازی سرویس های موجود،ساخت سرویس های جدید، مشارکت بخش خصوصی و همچنین ایجاد تفاهم نامه ای با مساجد جهت استفاده عموم از سرویس های بهداشتی این مهم را عملی کند.

قربانی در ادامه اذعان داشت، فضای سبز شهری نیازمند یک بازنگری است و باتوجه به اینکه وجود فضای سبز بسیار امر حیاتی برای شهر اراک بشمار می رود لازم است فضای سبز موجود را به عنوان یک گنجینه محیط زیستی حفظ و‌ نگهداری کنیم

و همچنین باید در ایجاد فضای سبز و افزایش آن کارشناسی شده تر اقدام شود تا بتوان عمر این مراتع مهم را بالا برد و نیز ایجاد پارک های موضوعی نیز با توجه به ظرفیت موجود امری تاثیر گزار در این بخش بشمار می رود.

قربانی افزود، بیش از چهل پارک وجود دارد که تجهیزات ورزشی و ‌تفریحی آن نیازمند نوسازی و‌ بازسازی می باشد، و کاهش اعتبارات در این زمینه معقول نیست.

در خلال این جلسه؛ سید وحید میرنظامی رئیس شورای اسلامی کلانشهر اراک، ارتقاء کمربند سبز شهری رویکرد مطلوبی است و عملی کردن آن نیازمند آن است که اقدامات طبق برنامه و طرح های کارشناسی شده انجام شود و همچنین لازم است نتیجه تخصیص بودجه و کارکرد آن در سنوات قبلی نیز مشخص شود.

عسگری خزانه دار شورا و دبیر کمیسیون؛ پیشنهاد می شود با مساجد رایزنی شود و در ازای واگزاری برخی امتیازات از سرویس های بهداشتی مساجد جهت استفاده عموم بهره گرفته شود و سرویس بهداشتی پارک ها نیز تجهیز و نگهداری دائم شود.

همچنین در بحث پسماند باید اصل آلوده کننده خودش باید عمل پاکسازی را انجام دهد، نباید مدیریت پسماند را با مدیریت زباله ادغام کرد و باید با کارخانجات صنعتی درخصوص پسماند ها ی صنعتی رایزنی شود.

چگینی رئیس کمیسیون عمران،ترافیک،معماری و شهرسازی و نائب رئیس کمیسیون؛ ضمن اینکه سرویس بهداشتی از نیازهای اولیه بشر است، باید با در نظر گرفتن آمار از میزان تردد و استفاده در نواحی گردشگری،اقتصادی و کارشناسی دقیق سرویس های بهداشتی ایجاد و نیز از ظرفیت قسمت های زیر زمینی خیابان ها در این خصوص استفاده شود.

مصوبات این جلسه شامل، تفکیک زباله از مبدا، ایجاد زیرساخت مناسب برای مرکز دفن،ایجاد آزمایشگاه های مربوط به بازیافت، دریافت هزینه بازیافت آلایندگی های عفونی و صنعتی، بررسی کمبود ها،تعیین تکلیف پنج منطقه مربوط به کارگران خدمات شهری میشود.

اداره ارتباطات شورای اسلامی کلانشهر اراک