بنای بازار تاریخی و هویت فرهنگی و مدنی اراک در خطر نابودی قرار دارد

خلاصه خبر :

🔷️بنای بازار تاریخی و هویت فرهنگی و مدنی اراک در خطر نابودی قرار دارد

🔹️بنای بازار تاریخی اراک با قدمت بیش از ۲۰۰ سال به عنوان شناسنامه مردم؛ میراث گرانبهای تاریخ مدنی و هویت فرهنگی این شهرستان به شمار می‌رود، و عدم توجه به حفظ و حراست این بنای تاریخی و گردشگری بی‌توجهی به هویت مردم این دیار است.

🔹️رئیس کمیسیون نظارت و حقوق شورای اسلامی اراک در گفتگو با خبرگزاری چشم براه گفت: این ستون فقرات و بافت تاریخی اراک، متاسفانه به جهت کم کاری که در سنوات گذشته انجام شده و اهمال و سستی مسئولین ذیربط در حال نابودی است.
🔹️سید وحید میرنظامی افزود: متاسفانه هم اکنون نیز اهمال و سستی که توسط دستگاه‌های مختلف و همینطور برخی مالکین غرفه ها و سراهای بازار که دارد صورت می‌گیرد، این اثر تاریخی و گردشگری در خطر تخریب قرار دارد.
🔹️وی اظهار کرد: علی رغم جلسات متعددی که در کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی برقرار شد،و با همه پیگیری‌ها و دغدغه‌هایی که در زمینه ترمیم و بازسازی بازار داریم، متاسفانه دستگاه‌های ذیربط متناسب با مسئولیتشان کار را پیش نبردند.
🔹️وی اضافه کرد؛ بیشترین گلایه ما از اداره اوقاف و امور خیریه است. حدود ۷ یا ۸ سرا از ۲۰ مجموعه سراها؛ مالکیت آنها بر عهده اوقاف است. متاسفانه اداره اوقاف با این توصیف که ما مستاجر هستیم و مالکیت با خود استفاده کننده و ساکنان است و باید آنان در نگهداری اهتمام داشته باشند. وبا این بهانه از زیر این مسئولیت شانه خالی می‌کند.
وی ادامه داد: در صورتی که مالکیت هم از عرصه و اعیان به عهده اداره اوقاف است.
🔹️میر نظامی با اشاره به اینکه می‌دانیم منابع مالی که در اختیار اداره میراث فرهنگی قرار دارد منابع قابل قبولی نیست، بیان داشت: متاسفانه وزارت میراث فرهنگی و گردشگری اعتبار ملی خوبی را برای موضوع بازار تاریخی اراک اختصاص نداده است. با مبلغ اندک هم که اختصاص داده می‌توان فقط کار مرمت پشت بام را انجام داد.
🔹️رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر اراک با تاکید بر اینکه عدم توجه به حفظ و نگهداری بازار تاریخی این هویت فرهنگی و شناسنامه مدنی اراک موجب از بین رفتن این بنا خواهد شد افزود: این بی‌توجهی و روند پیش گرفته شده باعث گردیده بازار تاریخی اراک به مرور زمان فرسوده‌تر و در معرض باد و باران و وضعیت اقلیمی آن ساختار فیزیکی پایای خود را از دست بدهد و به زودی آنچه امروز داریم، دیگر نخواهیم داشت.
🔹️میرنظامی در بخش دیگر سخنان خود گفت: باید روشن کنیم با توجه به قوانین و مقررات و مصوبه شورای شهر مسئولیت مستقیم بازار تاریخی اراک متوجه شهرداری و شورای شهر نیست. اما از آنجایی که در امور شهری و مطالبات به حق مردم نمایندگان آنان هستیم موضوع را پیگیری می‌کنیم. زیرا مردم این مطالبه را از ما می‌خواهند. منتها ماموریت اصلی از جهت بحث پشتیبانی مالی با میراث فرهنگی و گردشگری همینطور اوقات و امور خیریه است و شهرداری و شورا نیز در این حوزه کمک می‌کند. امیدواریم قبل از هرگونه اتفاق ناگوار برای چنین بنای تاریخی گرانبها و با ارزش که افتخار و سند هویت شهر اراک است توسط مسئولین فکر عاجل و فوری انجام شود.

┅═❁✥❁🇮🇷❁✥❁═┅

🔹اداره ارتباطات شورای اسلامی کلانشهر اراک 
🌐 @arakshora6
🌐 Shoraarak.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *