نطق مرتضی سورانه، رئیس شورای اسلامی کلانشهر اراک در راستای شفاف سازی دلایل تخریب خانه تاریخی حاج باشی در جلسه کمیسیون فنی،عمران و ترافیک مورخ مورخ۱۴۰۰/۳/۲۲

خلاصه خبر :

مرتضی سورانه، رئیس شورای اسلامی شهر اراک:

♦️برای رفع خطر از خانه حاج باشی نیازی به تخریب آن نبود

🔸مرتضی سورانه، رئیس شورای اسلامی شهر اراک در جلسه کمیسیون فنی، عمران و ترافیک این شورا که در راستای شفاف سازی دلایل تخریب خانه تاریخی حاج باشی تشکیل شده بود، گفت: شورای شهر بعد از گذشته سه هفته از تخریب خانه حاج باشی این جلسه را تشکیل داد تا مبادا هیجانات اجتماعی مانع از بررسی دقیق موضوع شود از همین رو کمیسیون عمران پارلمان شهری در فضایی به دور از هیجانات و تنش های موجود، ابعاد این اقدام را مورد سنجش قرار می دهد تا حداقل به معیاری برای پیشگیری از تخریب اماکن تاریخی در آینده تفاهم کنیم .

🔹سورانه ادامه داد: برای رفع خطر ریزش دیوار خانه حاج باشی نیازی به تخریب آن نبود و این مساله کاملا مشخص است. در شهر اراک نقاط خطر زا یا حادثه خیز بسیاری وجود دارد و این امر تنها مختص به اماکن ثبت شده در میراث فرهنگی نیست، بلکه زیر پل ها و تقاطع های غیر همسطح نیز جزء همین نقاط خطر آفرین به شمار میروند.

🔸وی افزود: بسیاری از اماکن سطح شهر جزء نقاط بی دفاع و حادثه خیز محسوب می شوند که احتمال وقوع خطر در آن ها وجود دارد اما این نقاط تخریب نمی‌شود و فقط توسط مدیریت شهری، رفع خطر می گردد. کمیسیون فرهنگی شورای شهر نیز تمامی نقاط حادثه آفرین و بی دفاع شهر اراک را شناسایی کرده تا شهرداری برای رفع معضلات آن ها اقدامات لازم را انجام دهد .
جان شهروندان و حفظ سلامت آنها برای مدیریت شهری دارای اهمیت و اولویت است.
ولی بهانه و مجوزی برای تخریب نیست . شایددر این جلسه نتوانیم گذشته را جبران کنیم و ساختمان حاجباشی را به حالت قبل برگردانیم ولی باید و حداقل برای آینده پیش بینی لازم را انجام دهیم که با بهانه های واهی شاهد استمرار حرکت لودرهای تخریب باشیم .

🔹رئیس شورای شهر اراک در پایان صحبت های خود ضمن بیان یک پیشنهاد سازنده به اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی، اظهار کرد: پیشنهاد بنده به اداره میراث فرهنگی استان که قطعا احساس مسئولیت دارد، این است که فهرستی از اماکن تاریخی شهر تهیه کرده و آن را به عموم شهروندان و مدیران شهری اطلاع دهد تا اگر به هر دلیلی نمی تواند قدمی برای حفظ این اماکن بردارد از دستگاه های دیگر و حتی منابع خصوصی جهت نگهداری از این اماکن استفاده نماید و در این خصوص نیز هماهنگی لازم را با شورای شهر انجام دهد.

🔸گفتنی است که در این جلسه معاون محترم دادستانی اراک، سرپرست محترم شهرداری اراک، مسوول اداره حقوقی اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی، دو نماینده از سازمان های مردم نهاد و نماینده هیات امنا بازار تاریخی اراک حضور داشتند و هر یک سخنانی در خصوص تخریب خانه تاریخی حاج باشی و هم چنین چگونگی جلوگیری از تکرار مجدد این حادثه مطرح کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *