نشست هم‌اندیشی مدیریت شهری اراک با نماینده مردم شریف اراک خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی

🔹 ضرورت هم‌افزایی نمایندگان مردم در سطح ملی و محلی برای رفاه حال شهروندان

علی‌اصغر غفاری – رئیس شورای اسلامی کلان‌شهر اراک، در این نشست هم اندیشی با اشاره به نقش بنیادین هماهنگی میان مدیریت شهری، نمایندگان مجلس و دستگاه‌های اجرایی، تأکید کرد که شهرداری پیشانی خدمات دولت است و بخش عمده‌ای از مطالبات مردم در این نهاد متجلی می‌شود.
وی با بیان اینکه بودجه شهرداری اراک چندین برابر بودجه عمرانی استان است، افزود تحقق برنامه‌های گسترده عمرانی و خدماتی بدون حمایت‌های ملی و تخصیص منابع دولتی ممکن نیست.
رئیس شورای اسلامی کلان‌شهر اراک یکی از محورهای مهم توسعه شهری را اجرای پروژه‌های تقاطع‌های غیرهمسطح دانست؛ پروژه‌هایی که تنها کارکرد شهری ندارند و بخش مهمی از بار ترافیکی استان و مسیرهای ترانزیتی کشور را پوشش می‌دهند.
غفاری با اشاره به اینکه استان مرکزی سومین استان پرتردد کشور است، تأکید کرد که نبود زیرساخت‌های ساماندهی تردد، موجب افزایش آلودگی هوا و استهلاک زیرساخت‌های شهری شده است.
وی همچنین درباره پیاده‌راه‌سازی اراک توضیح داد که این طرح حاصل دو دهه برنامه‌ریزی و ایجاد زیرساخت‌های مکمل بوده و هدف آن کاهش جاذبه سفر به مرکز شهر و بهبود کیفیت زندگی در محلات است.
رئیس شورای اسلامی کلانشهر اراک در پایان بر ضرورت تعامل سازنده میان نمایندگان مجلس و شورا تأکید کرد و هشدار داد که جریان‌های حاشیه‌ساز نباید اجازه یابند واقعیت‌ها را تحریف کنند.

🔹ضرورت شکل‌گیری جلسات مشترک

پیمان عین‌القضاتی – رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر اراک با تأکید بر اهمیت تعامل میان شورا و نمایندگان مجلس، این همکاری را عامل افزایش سرمایه اجتماعی و تسریع در حل گره‌های قانونی دانست.
وی پیشنهاد تشکیل سلسله جلسات «شهر و پیشرفت» را مطرح کرد؛ جلساتی که می‌تواند بستری برای اولویت‌بندی پروژه‌های زیربنایی و پیگیری مشترک مطالبات در سطح ملی باشد.
رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی با اشاره به چالش‌های قانونی در حوزه اراضی کم‌برخوردار، گفت که در سال‌های اخیر محدودیت‌های بودجه‌ای و حقوقی مانع توسعه محلات شده است.
عین القضاتی با بیان اینکه تنها برای رفع نیاز آموزشی مناطق کم‌برخوردار ۲۸ هزار مترمربع زمین لازم است، افزود که بیش از ۱۵ سال است هیچ اعتبار تملکی برای این حوزه تخصیص نیافته است.
وی تأکید کرد که استمرار جلسات مشترک و پیگیری ملی می‌تواند مسیر توسعه عادلانه شهر را هموار کند.

🔹لزوم تکمیل پروژه ۲۴ متری و رفع موانع اجرایی

حامد آجرلو – رئیس کمیسیون اقتصادی، املاک و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر اراک پروژه ۲۴ متری را یکی از مهم‌ترین طرح‌های زیرساختی اراک دانست و گفت این پروژه از سال ۱۴۰۰ با پیگیری مستمر مدیریت شهری دنبال شده است.
وی با اشاره به اینکه اراضی واگذارشده از ۲۴ هکتار به حدود ۲۰ هزار مترمربع کاهش یافته، تأکید کرد که تأمین زمین جایگزین برای اجرای کامل طرح ضروری است.
رئیس کمیسیون املاک شورا با رد دیدگاه‌هایی که خواستار توقف پروژه هستند، گفت رویکرد منطقی تمرکز بر تکمیل طرح و رفع ایرادات اجرایی است؛ زیرا این محور نقش مهمی در کاهش گره‌های ترافیکی، به‌ویژه در محدوده ملک تا میرزای شیرازی دارد.
آجرلو خواستار برگزاری جلسه مشترک با دستگاه‌های ملی برای بهره‌گیری از منابع دولتی شد و افزود که با باز شدن بن‌بست‌ها، این پروژه وارد مرحله اثرگذاری ترافیکی شده و باید با سرعت بیشتری تکمیل شود.

🔹 ضرورت تعیین تکلیف اراضی دولتی و اصلاح رویه‌های اداری

علی چگینی سخنگوی شورا و رئیس مرکز پژوهش‌ها مسئله اراضی دولتی را یکی از چالش‌های مزمن اراک دانست و گفت بلاتکلیفی حقوقی این اراضی موجب شده ساکنان برخی محلات مانند شهرک حضرت ولی‌عصر(عج) عملاً از خدمات پایه شهری محروم بمانند.
وی دو عامل اصلی این وضعیت را تفسیر نادرست راه‌وشهرسازی از کاربری‌ها و رویه‌های اداری نادرست شهرداری دانست و افزود ارجاع گسترده پرونده‌ها به کمیسیون ماده ۱۰۰ موجب نگرانی مردم شده است.
رئیس مرکز پژوهش های شورا تأکید کرد که در قانون بودجه سال آینده باید ابهامات رفع و آیین‌نامه‌ها به‌گونه‌ای تنظیم شود که تفسیرهای سلیقه‌ای امکان بروز نداشته باشد.
چگینی این مسئله را گامی اساسی در بازگرداندن اعتماد عمومی دانست.

🔹 ضرورت هماهنگی در اجرای پیاده‌راه و تصمیمات ترافیکی

سید وحید میر‌نظامی رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورا با اشاره به نقش قانون و رهنمودهای رهبری در عملکرد مجلس، گفت شفافیت و نظم در جلسات علنی موجب افزایش اعتماد عمومی می‌شود.
وی تأکید کرد که غیبت نمایندگان در جلسات علنی، اثرگذاری آنان را کاهش می‌دهد.
رئیس کمیسیون فرهنگی شورا درباره پیاده‌راه اراک گفت اصل این طرح مورد توافق همه اعضای شوراست، اما نحوه اجرا باید مطابق مصوبات شورای هماهنگی ترافیک باشد و گلایه‌های مردم نیز در اصلاح روندها لحاظ شود.
میرنظامی با اشاره به برخی تصمیمات اجرایی مانند دوربرگردان‌ها، گفت نبود هماهنگی کافی موجب نارضایتی شهروندان شده است.
وی خواستار برگزاری جلسات منظم میان نمایندگان مجلس و مدیریت شهری شد تا تصمیمات بر اساس دستور جلسات مشخص اتخاذ شود.

🔹 لزوم حمایت از اقشار کم‌برخوردار در محلات فاقد سند

علی جعفرمحصولی نایب رئیس شورا با اشاره به مشکلات محلاتی مانند شهرک حضرت ولی‌عصر(عج) و کوی امام‌علی(ع)، گفت نبود سند رسمی موجب شده مردم حتی امکان دریافت استحکام بنا را نداشته باشند.
وی قوانین چهار پنج دوره گذشته را به نفع صاحبان سرمایه و به زیان اقشار ضعیف دانست و تأکید کرد که این وضعیت با روح عدالت‌محور نظام همخوانی ندارد.
نایب رئیس شورا خواستار اصلاح رویه‌ها و ارائه راه‌حل‌های عملی برای تسهیل خدمات‌رسانی به اقشار کم‌برخوردار شد.

🔹 ضرورت ساماندهی ناهنجاری‌های دره گردو و انجام نظرسنجی فراگیر

داود قربانی دبیر شورا ضمن قدردانی از اقدامات اخیر مدیریت شهری، بر ضرورت انجام نظرسنجی علمی و فراگیر درباره تصمیمات شهری تأکید کرد.
وی یکی از دغدغه‌های جدی مردم را ناهنجاری‌های موجود در محدوده گردشگری دره نور شهدا (گردو) دانست و گفت رفتارهای خلاف شأن اجتماعی آرامش خانواده‌ها را مختل کرده است.
قربانی خواستار ورود مؤثر دستگاه‌های انتظامی و قضایی برای ایجاد آرامش و امنیت در این مجموعه شد.

🔹عبور از چالش‌ها و بهره‌گیری از فرصت‌ها نیازمند ارائه پیشنهادهای کارشناسی و استفاده از ظرفیت‌های قانونی است

نادر قلی ابراهیمی نماینده مردم اراک خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی با ارائه تحلیلی جامع از شرایط ملی، اقتصادی و شهری، بر ضرورت همگرایی میان شورا، شهرداری و نمایندگان مجلس تأکید کرد.
وی با اشاره به محدودیت‌های امنیتی و ساختاری در تشکیل جلسات رسمی مجلس، گفت که این شرایط موجب کندی فرآیند قانون‌گذاری شده و اهمیت نقش مدیریت شهری را افزایش داده است؛ زیرا امور اجرایی شهر نباید معطل شرایط ملی بماند.
نماینده مردم شریف اراک خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی در حوزه سیاست خارجی، خطوط قرمز ده‌گانه رهبری را چارچوبی برای صیانت از منافع ملی دانست و تأکید کرد که موضوعاتی مانند رژیم حقوقی تنگه هرمز می‌تواند سالانه میلیاردها دلار درآمد برای کشور ایجاد کند.
ابراهیمی پیشنهادهایی درباره بیمه دریایی، امنیت کشتیرانی و کابل‌های فیبر نوری مطرح کرد که در صورت تصویب، بخشی از مشکلات بودجه‌ای کشور را کاهش می‌دهد.
وی یکی از چالش‌های اصلی اقتصاد کشور را نقدینگی سرگردان ۱۴.۸ همتی دانست که به دلیل ضعف نظام بودجه‌ریزی و نبود سازوکارهای شفاف، به سمت بازارهای غیرمولد حرکت می‌کند.
نماینده مردم شریف اراک خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد که ابزارهای قانونی مانند صندوق پروژه و اعتبار مالیاتی در استان مرکزی به‌درستی استفاده نشده و تنها ۱۴۰ میلیارد تومان از ظرفیت ۳۰۰۰ میلیارد تومانی آن بهره‌برداری شده است.
ابراهیمی با اشاره به اینکه استان مرکزی تنها از ۳۰ درصد ظرفیت صنعتی خود استفاده می‌کند، گفت این وضعیت موجب کاهش درآمدهای شهری و محدودیت در توسعه اراک شده است.
وی در حوزه مدیریت شهری، به چالش‌هایی مانند نارضایتی از پروژه‌های هسته مرکزی، وضعیت درمانگاه ابن‌سینا، کمبود پارکینگ و مشکلات فنی پل بسیج اشاره کرد و بر ضرورت اطلاع‌رسانی شفاف تأکید نمود.
نماینده مردم شریف اراک خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی همچنین فرصت‌های مهمی مانند آزادراه بندر انزلی – بندر امام، تأمین سوخت پاک نیروگاه اراک، پروژه انتقال آب پایدار و ثبت جهانی بازار تاریخی اراک را از ظرفیت‌های راهبردی توسعه شهر دانست.
ابراهیمی در پایان تأکید کرد که عبور از چالش‌ها و بهره‌گیری از فرصت‌ها نیازمند ارائه پیشنهادهای کارشناسی از سوی شورا، استفاده از ظرفیت‌های قانونی و مالی، و برنامه‌ریزی مبتنی بر داده است.

یکصد و هفتادو نهمین جلسه کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر اراک برگزار شد

به گزارش اداره ارتباطات و روابط عمومی شورای اسلامی کلانشهر اراک ، ظهر شنبه ۱۶ خرداد ماه ۱۴۰۵، یکصد هفتادو نهمین جلسه کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی کلانشهر اراک که به ریاست پیمان عین القضاتی و با حضور اعضای شورا،ابراهیمی نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی،شهردار اراک، مدیران و کارشناسان شهرداری ، برگزار شد.
در این نشست آرای منتهی به اجرای شهرداری در سال های ۱۴۰۳ تا ۱۴۰۵ مورد بحث و‌بررسی قرار گرفت و تصمیمات لازم اتخاذ گردید همچنین در نشست هم اندیشی اعضای شورا با نماینده محترم مردم اراک خنداب و کمیجان مباحث مختلف اعتباری،عمرانی و فرهنگی مطرح شد.

ضرورت بازطراحی اوقات فراغت نوجوانان با رویکرد محله‌محوری

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اراک با اشاره به تغییر نیازهای فراغتی نسل جدید از دو دهه پیش، گفت: عدالت شهری در ۱۱ محله کم‌برخوردار در اولویت قرار گرفته است.

به گزارش اداره ارتباطات و روابط عمومی شورای اسلامی کلانشهر اراک،پیمان عین القضاتی در حاشیه جلسه کمیسیون نظارت اظهار کرد: تحقیقات انجام‌شده در حوزه اوقات فراغت نوجوانان و جوانان شهر اراک نشان می‌دهد که رویکرد مدیریت شهری در سال‌های اخیر از یک شهرداری صرفاً کالبدی و عمرانی به سمت شهرداری جامعه‌محور تغییر یافته است.
وی افزود: این تحول بر این اصل استوار است که شهرداری، علاوه بر توسعه زیرساخت‌های فیزیکی، باید به نیازهای فرهنگی، اجتماعی و روانی شهروندان نیز توجه کند، یکی از مهم‌ترین این نیازها، ایجاد نشاط، شادابی و غنی‌سازی اوقات فراغت نسل نوجوان و جوان است؛ نسلی که بخش مهمی از آینده اجتماعی شهر را شکل می‌دهد.
رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی کلان‌شهر اراک گفت: در پژوهش نیازسنجی اوقات فراغت نوجوانان و جوانان اراک با رویکرد محله‌محوری، داده‌ها در ۵۵ محله و در دو گروه سنی و دو جنسیت جمع‌آوری شد.
عین القضاتی تصریح کرد: نتایج نشان داد که نیازهای فراغتی نسل امروز نسبت به دو یا سه دهه گذشته دچار تغییرات بنیادین شده است؛ تغییراتی که هم نوع فعالیت‌ها و هم شیوه اجرای آن‌ها را تحت تأثیر قرار داده است.
وی در ادامه تاکید کرد: دوگانگی میان فضای حقیقی و فضای مجازی باعث شده بخشی از فعالیت‌های فراغتی از مکان مستقل شوند، اما بخش قابل‌توجهی همچنان به فضای فیزیکی و امکانات محلی وابسته است.
رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی کلان‌شهر اراک گفت: در محله‌های برخوردار، تنوع فعالیت‌ها به دلیل دسترسی به پارک‌ها، فرهنگسراها، باشگاه‌ها و مراکز آموزشی بیشتر است؛ اما در محله‌های کم‌برخوردار، فقر مکانی موجب کاهش فرصت‌های مهارتی، هنری و ورزشی شده و بر رشد شناختی و اجتماعی نوجوانان اثر مستقیم دارد.
عین القضاتی خاطر نشان کرد: این یافته‌ها نشان می‌دهد که محله فقط یک محدوده جغرافیایی نیست، بلکه شاخصی از سطح رفاه و کیفیت زندگی است و همین امر نوع فراغت را تعیین می‌کند.
وی افزود: بر همین اساس، شورای شهر اراک عدالت شهری را در دستور کار قرار داده و ساخت زیرساخت‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی را به‌ویژه در ۱۱ محله کم‌برخوردار در اولویت قرار داده است تا در اوقات فراغت ۱۴۰۵ بخشی از این نابرابری‌ها کاهش یابد.
رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی کلان‌شهر اراک گفت: نتایج تحقیق همچنین بیانگر آن است که نسل جدید در حوزه آموزش‌های اعتقادی، از الگوی یک‌سویه فاصله گرفته و به سمت تفکر انتقادی و پرسشگری حرکت کرده است، بنابراین، شیوه ارائه مباحث اعتقادی و شناختی باید متناسب با این تغییر بازطراحی شود.
عین القضاتی خاطر نشان کرد:نوجوانان همچنان مساجد، فرهنگسراها، مدارس و باشگاه‌های ورزشی را بهترین مکان برای فعالیت‌های فراغتی می‌دانند، اما خواستار تنوع بیشتر، روش‌های نوین آموزشی، و توجه به مهارت‌آموزی و هنر هستند.
وی اظهار کرد: در نهایت، پژوهش تأکید می‌کند که محله‌محوری باید مبنای برنامه‌ریزی فراغتی باشد و از رویکردهای یکسان‌سازی پرهیز شود؛ زیرا هر محله با توجه به ساختار فرهنگی و اجتماعی خود، نیازهای متفاوتی دارد.

یکصد و هفتادو هشتمین جلسه کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر اراک برگزار شد

به گزارش اداره ارتباطات و روابط عمومی شورای اسلامی کلانشهر اراک ، صبح شنبه نهم خرداد ماه ۱۴۰۵، یکصد هفتادو هشتمین جلسه کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی کلانشهر اراک که به ریاست پیمان عین القضاتی و با حضور اعضای شورا، مشاور شهردار، مدیران و کارشناسان شهرداری ، برگزار شد.
در این نشست، بررسی گزارش نهایی طرح های پژوهشی شهرداری و مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر در خصوص نیاز سنجی اوقات فراغت نوجوانان و جوانان و بررسی چگونگی اقدام و نتیجه طرح زیست محیطی توسط شهرداری اراک مطرح و بررسی شد.

ارزیابی جامع زیست‌محیطی اراک با رویکرد توسعه پایدار در کمیسیون نظارت بررسی شد

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی کلان‌شهر اراک، با اشاره به بررسی پژوهش ارزیابی وضعیت زیست‌محیطی شهر اراک در این کمیسیون، گفت این طرح با اتکا به شاخص‌های آلودگی هوا، آلودگی نوری، جزیره حرارتی، پوشش گیاهی و حتی زیست جانوران شهری، تصویری علمی و دقیق از وضعیت محیط‌زیست اراک ارائه می‌دهد و می‌تواند مبنای تبدیل دانش تخصصی به اقدام عملی در مدیریت شهری باشد.

به گزارش اداره ارتباطات و روابط عمومی شورای اسلامی کلانشهر اراک،پیمان عین القضاتی در حاشیه جلسه کمیسیون نظارت اظهار کرد: پژوهش ارزیابی وضعیت زیست‌محیطی شهر اراک با رویکرد توسعه پایدار، یکی از مهم‌ترین طرح‌هایی است که در کمیسیون نظارت وحقوقی مدیریت شهری مورد بررسی قرار گرفته و به دلیل حضور هم‌زمان مجری و ناظر دانشگاهی، از اعتبار علمی و صحت‌سنجی قابل توجهی برخوردار است. وی افزود: در این طرح، مجموعه‌ای از شاخص‌های کلیدی مرتبط با آلودگی‌های شهری شامل دی‌اکسید گوگرد، دی‌اکسید نیتروژن، مونوکسید کربن، ذرات معلق، هیدروکربن‌های فرار و آلودگی اوزون مورد مطالعه قرار گرفته و وضعیت تولید و انتشار آلاینده‌ها در داخل و پیرامون شهر به‌صورت دقیق تحلیل شده است.
رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی کلان‌شهر اراک گفت: علاوه بر این، شاخص‌هایی همچون آلودگی نوری، پدیده جزیره حرارتی، میزان و کیفیت پوشش گیاهی و همچنین آلودگی صوتی در قالب یک بسته جامع ارزیابی شده‌اند. عین القضاتی تصریح کرد:یکی از بخش‌های جذاب و کمتر مورد توجه در مطالعات مشابه، بررسی وضعیت زیست جانوران شهری و نقش آن‌ها در تعادل اکولوژیک اراک است که در این پژوهش به‌طور ویژه مورد توجه قرار گرفته است.
وی عنوان کرد: توسعه پایدار شهری بر این اصل استوار است که نیازهای نسل امروز بدون تهدید توان زیستی و اجتماعی نسل‌های آینده تأمین شود. این پژوهش با تکیه بر همین اصل، نشان می‌دهد که مدیریت شهری باید میان بهره‌برداری از ظرفیت‌های کنونی و حفظ منابع برای آینده تعادل برقرار کند.
رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی کلان‌شهر اراک گفت: یافته‌های طرح، مبنایی برای تبدیل دانش علمی به اقدام عملی در مدیریت شهری است و کمیسیون تخصصی نیز این موضوع را در دستور کار قرار داده تا راهکارهای ارائه‌شده به برنامه‌های اجرایی تبدیل شوند.

یکصد و هفتادو هفتمین جلسه کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر اراک برگزار شد

به گزارش اداره ارتباطات و روابط عمومی شورای اسلامی کلانشهر اراک ، ظهر شنبه ۲ خرداد ماه ۱۴۰۵، یکصد هفتادو هفتمین جلسه کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی کلانشهر اراک به ریاست پیمان عین القضاتی و با حضور اعضای شورا، مدیر کل محیط زیست استان،مشاور شهردار، مدیران و کارشناسان شهرداری ، برگزار شد.

دراین نشست ارائه گزارش نهایی طرح پژوهشی شهرداری و مرکز پژوهش های شورای شهرشامل:ارزیابی زیست محیطی شهر اراک بر مبنای شاخص های شهر پایدار،مکان یابی ایستگاههای پایش آلودگی هوا،نیاز سنجی اوقات فراغت نوجوانان شهر اراک،پیشنهاد تشکیل کارگروه حفظ حقوق شهروندی ذیل کمیسیون نظارت و حقوقی مورد بحث و بررسی اعضاء حاضر در جلسه قرار گرفت.

اختصاص ۶۰ میلیارد ریال توسط شهرداری اراک به آسیب‌دیدگان جنگ رمضان

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی کلانشهر اراک از نقش‌آفرینی گسترده شهرداری در جنگ های تحمیلی خبر داد و گفت: نیروهای شهرداری با حضور در مجتمع نارنجستان، عملیات پاکسازی آوار، بازگشایی مسیرها و ایمن‌سازی مناطق آسیب‌دیده را انجام دادند و ۶۰ میلیارد ریال برای تأمین وسایل ضروری منازل تخریب‌شده اختصاص یافت.

به گزارش اداره ارتباطات و روابط عمومی شورای اسلامی کلانشهر اراک،پیمان عین القضاتی در حاشیه جلسه کمیسیون نظارت که به بازدید از مجتمع نارنجستان اختصاص داشت اظهار کرد: با آغاز جنگ ۱۲ روزه و حوادث تلخ جنگ رمضان، مدیریت شهری و شهرداری اراک در کنار سایر نهادها و ارگان‌ها نقشی برجسته و مسئولانه ایفا کرد، پس از حملات دشمن به مناطق مسکونی و شهادت همشهریان عزیزمان، شهرداری اراک در خط مقدم خدمت‌رسانی شهری حاضر شد و با توجه به وظایف قانونی و انسانی خود، در نخستین فرصت در محل حادثه حضور یافت.
وی افزود: نیروهای شهرداری با همکاری گروه‌های امداد و نجات، ابتدا به خروج امن شهروندان از مجتمع‌های نارنجستان کمک کردند و سپس عملیات پاکسازی معابر، جمع‌آوری آوار و بازگشایی مسیرهای اصلی منتهی به منطقه را آغاز نمودند.
رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی کلان‌شهر اراک گفت:در ایام جنگ، شاهد جلوه‌ای کم‌نظیر از اقدامات جهادی، شبانه‌روزی و بی‌وقفه نیروهای خدوم شهرداری بودیم؛ جلوه‌ای که علاوه بر مدیریت بحران، موجب تقویت همبستگی اجتماعی و افزایش سرمایه اجتماعی شهر شد،یکی از نمودهای مهم این همبستگی، آماده‌سازی فضاهای شهری برای حضور مردم در میدان‌ها و به‌ویژه حسینیه ایران در پیاده‌راه امیرکبیر بود که با مشارکت نیروهای مردمی و گروه‌های مردم‌نهاد شکل گرفت و اراک را به یکی از پیشتازترین شهرهای کشور در خلق حماسه‌های مردمی شبانه تبدیل کرد.
عین القضاتی تصریح کرد: کارکنان شهرداری در تمامی بخش‌ها از خدمات شهری، آتش‌نشانی، سازمان پسماند، مدیریت بحران، فضای سبز، زیباسازی، آرامستان و اتوبوسرانی به‌صورت ۲۴ ساعته در حال خدمت‌رسانی بودند.
وی تاکید کرد: از پاکسازی معابر و جمع‌آوری آوار تا ایمن‌سازی نقاط آسیب‌دیده، همه با سرعت و دقت انجام شد، همچنین شورای شهر و شهرداری ۶۰ میلیارد ریال را برای تأمین وسایل ضروری منازل آسیب‌دیدگان اختصاص دادند؛ هرچند این مبلغ نیازمند تقویت و همراهی سایر نهادهاست.
رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی کلان‌شهر اراک گفت:در حوزه عمرانی نیز شهرداری در کنار بنیاد مسکن در تأمین مصالح، خروج وسایل و پشتیبانی‌های فنی نقش‌آفرینی کرد تا روند نوسازی و بازگشت سریع شهروندان به زندگی عادی تسریع شود.
عین القضاتی خاطر نشان کرد:در بخش شهدای جنگ نیز با راه‌اندازی معراج‌الشهدا در ماه‌های پیش از جنگ، مدیریت آرامستان توانست بهترین خدمات را برای تشییع و تکریم شهدا ارائه دهد.
وی افزود: بر اساس گزارش‌های فرمانداری و بنیاد مسکن، روند بازسازی نارنجستان مطلوب است و با تسریع امور، به‌زودی شاهد تحویل واحدها به ساکنان خواهیم بود.

یکصد و هفتادو ششمین جلسه کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر اراک برگزار شد

به گزارش اداره ارتباطات و روابط عمومی شورای اسلامی کلانشهر اراک ، ظهر شنبه ۲۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۵، یکصد هفتادو ششمین جلسه کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی کلانشهر اراک که به بازدید از مجتمع نارنجستان کوی امین اختصاص داشت، به ریاست پیمان عین القضاتی و با حضور اعضای شورا، مشاور شهردار، مدیران و کارشناسان شهرداری ، برگزار شد.

در این جلسه که فرماندار اراک و مدیران بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز حضور داشتند، از آخرین وضعیت بازسازی مجتمع نارنجستان که در جنگ تحمیلی رمضان مورد اصابت دشمن صهیونیستی و آمریکایی قرار گرفته بود و اقدامات انجام شده و در دست اقدام دستگاه های متولی و مسئول بازدید میدانی به عمل آمد.

شهربازی سرپوشیده مجتمع آفتاب تا مرداد راه‌اندازی می‌شود

رئیس کمیسیون نظارت شورای اسلامی کلانشهر اراک از آماده‌سازی پارکینگی با ظرفیت ۲۴۰ جایگاه در مجتمع آفتاب خبر داد و گفت: این پارکینگ به زودی در دسترس شهروندان خواهد بود و شهربازی سرپوشیده مجتمع آفتاب به مساحت۱۲۰۰ مترمربع در تابستان آماده بهره برداری می‌شود .

به گزارش اداره ارتباطات و روابط عمومی شورای اسلامی کلانشهر اراک،پیمان عین القضاتی در حاشیه جلسه کمیسیون نظارت که به بازدید از مجتمع تجاری آفتاب اختصاص داشت اظهار کرد: تأمین زیرساخت‌های خدماتی و رفاهی در نقاط اصلی شهر اراک، یکی از اولویت‌های مدیریت شهری در دوره ششم بوده است، در همین راستا، با توجه به نیاز جدی شهر به پارکینگ‌های عمومی و ساماندهی ترافیک، مجموعه‌ای با ظرفیت ۲۴۰ جای پارک در مجتمع آفتاب در حال آماده‌سازی است که به‌زودی به بهره‌برداری خواهد رسید.
وی افزود: این پارکینگ با استانداردهای روز، شامل سیستم‌های ایمنی، اعلام و اطفای حریق و پیش‌بینی زیرساخت‌های هوشمندسازی، به‌عنوان هدیه‌ای ارزشمند به شهروندان تقدیم می‌شود، دسترسی آسان از کوچه‌های فرعی و امکان استفاده عمومی، این مجموعه را به یکی از نقاط مهم در کاهش بار ترافیکی مرکز شهر تبدیل خواهد کرد.
رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی کلان‌شهر اراک گفت: در کنار این پروژه، یکی از چالش‌های اساسی اراک در حوزه خدمات تفریحی، کمبود شهربازی سرپوشیده است، اقلیم سرد و محدودیت‌های فصلی باعث شده تنها شهربازی رو‌ باز شهر، یعنی لاله، تنها حدود چهار ماه در سال فعال باشد و کودکان، نوجوانان و خانواده‌ها در بخش عمده سال از فضای مناسب تفریحی محروم بمانند.
عین القضاتی تصریح کرد:شورای ششم با درک این نیاز، توسعه فضاهای ورزشی و تفریحی سرپوشیده را در دستور کار قرار داد و اکنون مهم‌ترین گام در این مسیر، افتتاح شهربازی سرپوشیده مجتمع آفتاب است.
وی عنوان کرد:این مجموعه با مساحت ۱۲۰۰ متر مربع و سرمایه‌گذاری ۴۰ میلیارد تومانی بخش خصوصی تا اواسط مردادماه به بهره‌برداری می‌رسد.
رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی کلان‌شهر اراک با اشاره به تنوع تجهیزات این مجموعه گفت: استانداردهای ایمنی و امکان استفاده همزمان خانواده‌ها از خدمات خرید و تفریح، این مجموعه را به نقطه‌ای جذاب برای شهروندان تبدیل خواهد کرد، هرچند این پروژه بخشی از خلا موجود را جبران می‌کند، اما نیاز اراک به یک شهربازی سرپوشیده بزرگ و مجهز همچنان پابرجاست.
عین القضاتی خاطر نشان کرد:برای تحقق این هدف، همکاری دستگاه‌هایی مانند اداره کل راه و شهرسازی و میراث فرهنگی در تأمین زمین مناسب و صدور مجوزهای لازم ضروری است، حضور سرمایه‌گذاران علاقه‌مند نشان می‌دهد که با فراهم شدن بستر مناسب، امکان ایجاد یک شهربازی مدرن و چهارفصل وجود دارد.
وی افزود: مجموعه‌ای که علاوه بر غنی‌سازی اوقات فراغت، نقش مهمی در کاهش آسیب‌های اجتماعی و ارتقای سلامت جسمی و ذهنی نسل جوان ایفا خواهد کرد.

یکصد و هفتادو پنجمین جلسه کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر اراک برگزار شد

به گزارش اداره ارتباطات و روابط عمومی شورای اسلامی کلانشهر اراک ، ظهر شنبه ۱۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۵، یکصد هفتادو پنجمین جلسه کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی کلانشهر اراک که به ریاست پیمان عین القضاتی و با حضور اعضای شورا، مشاور شهردار، مدیران و کارشناسان شهرداری ، برگزار شد.

در این نشست، بازدید از مجتمع تجاری آفتاب، بررسی آخرین اقدامات شهرداری در خصوص هتل اطلس و همچنین بررسی آخرین اقدامات شهرداری در خصوص مجتمع تجاری گلستان مورد بحث و بررسی اعضا قرار گرفت و تصمیمات لازم اتخاذ گردید.