تدوین سند توسعه ۱۱ محله بازآفرینی در دستورکار مدیریت شهری

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی کلان‌شهر اراک گفت:برای سال ۱۴۰۵، تدوین سند توسعه دو محله دیگر برنامه‌ریزی شده تا مجموعاً چهار محله صاحب سند شوند و ۷ محله دیگر در دستور کار مدیریت شهری قرار دارد.

به گزارش اداره ارتباطات و روابط عمومی شورای اسلامی کلانسهر اراک،پیمان عین القضاتی در حاشیه جلسه کمیسیون نظارت اظهار کرد: شهر اراک با ۱۱ محله هدف بازآفرینی شهری و جمعیتی بالغ بر ۱۲۵ هزار نفر، نیازمند رویکردی عادلانه و پیشرفت‌محور است، از ابتدای دوره ششم شورای اسلامی شهر، بازآفرینی شهری به عنوان یکی از محورهای اصلی مطرح شد و با تشکیل دبیرخانه ستاد بازآفرینی (به ریاست فرماندار و دبیری شهرداری)، این موضوع همواره مورد توجه بوده است.
وی افزود: بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد که مناطق مختلف اراک با فقر شدید سرانه‌های عمومی مواجهند؛ به گونه‌ای که ۶۰ درصد سرانه‌های ورزشی، آموزشی و بهداشتی محقق نشده است.
رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی کلان‌شهر اراک گفت: این کمبودها که برای رفع نیازهای اولیه ساکنان ضروری است، محله‌ها را به سمت کم‌برخورداری سوق داده است، متأسفانه در ۱۰ سال گذشته، اعتباری برای تملک زمین‌های دارای کاربری یادشده تخصیص نیافته و در ستادهای بازآفرینی نیز اقدامی مؤثر صورت نگرفته است.
عین القضاتی تصریح کرد: یکی دیگر از معضلات اساسی در محله‌های کم‌برخوردار، مسأله اسناد مالکیت است، اراضی ملی طی پنج دهه گذشته توسط مردم تصرف شده و ساخت‌وساز صورت گرفته؛ اما عرصه در اختیار دولت است.
وی خاطر نشان کرد: مجلس شورای اسلامی دو سال متوالی برای صدور سند مالکیت اقدام کرد، ولی در سال‌های اخیر این قانون لغو شده و ساکنان دوباره دچار مشکل شده‌اند.
رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی کلان‌شهر اراک گفت: صدور اسناد مالکیت نه تنها راه‌حل توسعه و پیشرفت است، بلکه حس تعلق و مشارکت مردم را افزایش می‌دهد.
عین القضاتی با اشاره به حوزه سلامت افزود: اکثر پایگاه‌های سلامت (۲۴ مورد) استیجاری، فاقد استاندارد، فرسوده و ناکارآمد هستند، سالمندان و زنان باردار نمی‌توانند به راحتی خدمات دریافت کنند و رضایتی از خدمات وجود ندارد.
وی عنوان کرد: در بخش فاضلاب و آبرسانی، با فرسودگی خطوط و هدررفت آب مواجهیم؛ حتی مناطقی با بیش از ۴۰۰ خانوار هنوز به شبکه فاضلاب متصل نشده‌اند شرکت آبفا پدتلاش وجهادس مشغول فعالیت است ولی نیازمند تأمین اعتبار فوری است که نمایندگان مجلس ودولت باید برای جذب اعتبار همکاری کنند.
رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی کلان‌شهر اراک با اعلام خبر خوش مبنی بر آنکه سند توسعه محله قنات ناصری تصویب و ابلاغ شده و دستگاه‌های عضو موظف به ارائه خدمات بر اساس آن هستند افزود: نگرانی اصلی، عدم تخصیص اعتبار توسط دستگاه‌هاست که انتظار می‌رود سازمان برنامه و بودجه و راه و شهرسازی مدیریت کنند.
عین القضاتی با بیان اینکه، اداره برق عملکرد قابل قبولی داشته و با ۱۰۰ کیلومتر برق‌رسانی و جابجایی تیرها، رضایت نسبی ایجاد کرده است اظهار کرد: برای سال ۱۴۰۵، تدوین سند توسعه دو محله دیگر (۲۰ و ۳۰ متری میقان، شهدای صفری و شهرک ابوالفضل) برنامه‌ریزی شده تا مجموعاً چهار محله صاحب سند شوند و ۷ محله دیگر در دستور کار است.
وی با اشاره به اجرای طرح کلید به کلید در محلات کوی سجادیه که عملکرد مطلوبی تاکنون در آن دیده نشده تصریح کرد: از ۵۲ واحد مجتمع آرمانی، فروش‌هایی صورت گرفته اما تأثیری در توسعه محله نداشته است، پیشنهاد جدید برای واگذاری مابقی واحدها به زوجین جوان به عنوان استیجاری، مورد تأیید شورا نیست؛ چراکه اولویت اصلی، جابه‌جایی یا معوض‌دهی برای اصلاح بافت فرسوده است، نه طرح‌های مقطعی که مشکلات را افزایش می‌دهند.

یکصد و هفتادو چهارمین جلسه کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر اراک برگزار شد

به گزارش اداره ارتباطات و روابط عمومی شورای اسلامی کلانشهر اراک ، صبح شنبه دوازدهم اردیبهشت ماه ۱۴۰۵، یکصد هفتادو چهارمین جلسه کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی کلانشهر اراک که به ریاست پیمان عین القضاتی و با حضور اعضای شورا، مشاور شهردار، مدیران و کارشناسان شهرداری ، برگزار شد.

در این نشست، بحث و بررسی اقدامات دبیرخانه بازآفرینی شهری در سال ۱۴۰۴ و بررسی چگونگی اجرایی کردن سند توسعه محله قنات ناصری همچنین پیش بینی برنامه های ستاد بازآفرینی در سال ۱۴۰۵
مطرح شد.

تنظیم شناسنامه محلات اراک بر پایه تأمین سرانه‌ها/ گام تازه مدیریت شهری در محله‌محوری

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی کلانشهر اراک گفت:مفهوم استحقاق محله می‌تواند اراک را به شهری با توسعه پایدار و همه‌جانبه نزدیک کند.

به گزارش اداره ارتباطات و روابط عمومی شورای اسلامی کلانشهر اراک، پیمان عین القضاتی در حاشیه جلسه کمیسیون نظارت اظهار کرد: تحقق طرح محله‌محوری در مدیریت شهری اراک وارد مرحله‌ای تازه شده است؛ مرحله‌ای که در آن شوراهای اجتماعی محلات پس از طی ۵۵ گام اجرایی، فعالیت خود را آغاز کرده و اکنون نتایج اولیه آن در برخی مناطق شهری قابل مشاهده است.
وی افزود:در منطقه ۴ شهرداری اراک، گزارش‌های اخذشده از سه محله نشان می‌دهد که با توجه به شاخص‌های توسعه محله‌ای و رفع نیازهای اولیه، میزان رضایتمندی شهروندان قابل توجه بوده است،نمونه روشن این روند، پیگیری‌های شورای محله در محدوده ۲۰ متری و ۳۰ متری میقان است که منجر به نصب پل عابر پیاده برای تأمین امنیت دانش‌آموزان شد.
رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی کلانشهر اراک گفت:همچنین پیشنهاد احداث پل عابر پیاده دیگری در میدان فراهان، به‌عنوان یکی از نیازهای مهم برای کاهش تصادفات و افزایش ایمنی عابران، در دستور پیگیری قرار گرفته است.
عین القضاتی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین یافته‌های شوراهای اجتماعی محلات، کمبود سرانه‌های فضای سبز محلی، پارک‌های محله‌ای و ایستگاه‌های مکث شهری است، شهروندان امروز خواهان دسترسی آسان به فضاهای سبز با کیفیت در شعاع عملکردی محله و منطقه هستند.
وی با اشاره به اهمیت وجود پایگاه‌های سلامت به دلیل فرسودگی ساختمان‌ها، محدودیت‌هایی برای ارائه‌دهندگان و دریافت‌کنندگان خدمات ایجاد کرده و به‌عنوان یک نیاز مشترک در بسیاری از محلات اراک مطرح شده است عنوان کرد: در کنار این موارد، المان‌سازی و نمادسازی محلی نیز به‌عنوان یک مطالبه نوظهور مطرح شده است؛ نشانه‌ای از ورود مدیریت شهری به دوره‌ای که در آن نیازهای محلی بر پروژه‌های صرفاً کالبدی غلبه می‌کند.
رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی کلانشهر اراک گفت: تحقق عدالت شهری زمانی ممکن است که نیازهای واقعی محلات شناسایی و بر اساس توان مدیریت شهری پاسخ داده شود،این رویکرد، علاوه بر کاهش تمرکز جمعیت در هسته مرکزی شهر، زمینه‌ساز حرکت اراک به سمت شهری چندمرکزی خواهد بود.
عین القضاتی خاطر نشان کرد: در گام دوم، مفهوم استحقاق محله مورد توجه قرار گرفته است؛ برخی محلات اگرچه از سرانه‌های آموزشی، فرهنگی، ورزشی و درمانی برخوردارند، اما استعداد رشد در حوزه‌هایی مانند بهداشت، درمان یا گردشگری را دارند.
وی افزود:نمونه آن، محدوده بیمارستان سینا یا منطقه شهر صنعتی است که ظرفیت‌های توسعه‌ای ویژه‌ای در خود دارند، ترکیب دو رویکرد رفع نیازهای اولیه و توسعه بر اساس استحقاق می‌تواند اراک را به شهری با توسعه پایدار و همه‌جانبه نزدیک کند.

آغاز عملیات اجرایی احداث دو فرهنگسرا در سال جاری

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی اراک از احداث مجموعه فرهنگی یارا زوج در مناطق کم‌برخوردار و آغاز عملیات اجرایی فرهنگسرای تخت سادات در جنوب شهر و بازگشایی استخر شهرداری پس از تعمیرات اساسی در سال ۱۴۰۵ خبر داد.

به گزارش اداره ارتباطات و روابط عمومی شورای اسلامی کلانشهر اراک،پیمان عین القضاتی در حاشیه جلسه کمیسیون نظارت اظهار کرد: در راستای تحقق عدالت شهری و افزایش سرانه‌های فرهنگی اجتماعی در مناطق کم‌برخوردار، مجموعه یارا زوج به‌عنوان یکی از پروژه‌های مهم مدیریت شهری اراک در دستور کار قرار گرفته است.
وی افزود: این مجموعه با هدف تقویت بنیان خانواده و تمرکز بر رویکردهای آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و اجتماعی، در زمینی به وسعت ۶۵۰۰ مترمربع و با ۶۵۶ مترمربع زیربنا در انتهای خیابان جهانگیری، پس از میدان فردوس احداث خواهد شد.
رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی کلان‌شهر اراک گفت: تمامی مراحل طراحی، نقشه‌برداری و برآورد مالی این پروژه انجام شده و در ردیف اعتباری سال ۱۴۰۵ نیز پیش‌بینی شده است. عین القضاتی تصریح کرد: در هفته‌های آینده اسناد مربوط به انتخاب پیمانکار در سامانه ستاد بارگذاری خواهد شد، این پروژه به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین اقدامات فرهنگی در سطح شهر و استان مرکزی، می‌تواند نقش مؤثری در حوزه تحکیم خانواده، کاهش آسیب‌های اجتماعی، ترویج فرزندآوری و اجرای سیاست‌های برنامه هفتم توسعه ایفا کند.
وی تاکید کرد:بهره‌برداری از این فرهنگسرا ظرفیت ارزشمندی برای فعالیت سازمان‌ها و گروه‌های مردم‌نهاد فعال در حوزه خانواده فراهم خواهد کرد.
رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی کلان‌شهر اراک گفت: موضوع مهم دیگر، آغاز روند احداث فرهنگسرای تخت سادات یا تخته سید است که در یکی از بهترین و خوش‌آب‌وهواترین مناطق جنوبی شهر اراک قرار دارد. این مجموعه با کارکردهای گردشگری، آموزشی و فرهنگی و با زیربنایی بیش از دو هزار مترمربع طراحی شده است.
عین القضاتی خاطر نشان کرد: انتخاب مشاور و عقد قرارداد انجام شده و طراحی معماری و سازه تا پایان اردیبهشت تکمیل و برای برآورد نهایی ارسال خواهد شد، طبق برنامه‌ریزی شورای اسلامی شهر، عملیات اجرایی این پروژه نیز در سال ۱۴۰۵ آغاز می‌شود.
وی اظهار کرد: راه اندازی مجدد استخر شهرداری پس از انجام تعمیرات اساسی که به سرانجام رسیده و با انتخاب پیمانکار جدید، این مجموعه ورزشی به چرخه خدمات عمومی بازمی‌گردد تا شهروندان بتوانند از امکانات آن بهره‌مند شوند.

یکصد و هفتادو دومین جلسه کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر اراک برگزار شد

به گزارش اداره ارتباطات و روابط عمومی شورای اسلامی کلانشهر اراک ، صبح شنبه بیست و نهم فروردین ماه ۱۴۰۵، یکصد هفتادو دومین جلسه کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی کلانشهر اراک که به ریاست پیمان عین القضاتی و با حضور اعضای شورا، مشاور شهردار، مدیران و کارشناسان شهرداری ، برگزار شد.
در این نشست، میزان تحقق موافقت نامه های درون شهرداری و آخرین اقدامات احداث تخته سادات کرهرود همچنین آخرین اقدامات اجرایی احداث فرهنگسرای یارازوج وراه اندازی استخر شهرداری مورد بررسی قرار گرفت.

زیپ‌لاین دره گردو در مراحل پایانی محوطه‌سازی قرار دارد

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی کلان‌شهر اراک گفت:پروژه زیپ‌لاین در مراحل پایانی محوطه‌سازی قرار دارد و پس از تکمیل حصارکشی، آماده بهره‌برداری خواهد شد.

به گزارش اداره ارتباطات و روابط عمومی شورای اسلامی کلانشهر اراک،پیمان عین القضاتی در حاشیه جلسه کمیسیون نظارت اظهار کرد:منطقه گردشگری دره گردو امروز به عنوان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های توسعه‌ای شهر اراک شناخته می‌شود؛ مجموعه‌ای که با کارکردهای متنوع اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ورزشی طراحی شده و با تکمیل کاربری‌های پیش‌بینی‌شده، می‌تواند به یک قطب ملی گردشگری و تفریحی تبدیل شود.
وی افزود:موقعیت ممتاز این منطقه در مجاورت کمربندی جنوبی اراک و قرار گرفتن در مسیر تردد شمال به جنوب کشور، ظرفیت کم‌نظیری برای جذب مسافر، رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال فراهم کرده است.
رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی کلان‌شهر اراک گفت: برآوردهای اولیه نشان می‌دهد که با آغاز بهره‌برداری، بیش از ۵۰۰ فرصت شغلی مستقیم ایجاد خواهد شد و این عدد با تکمیل سایر کاربری‌ها افزایش می‌یابد.
عین القضاتی تصریح کرد:یکی از بخش‌های مهم این مجموعه، نمازخانه دره گردو است که با طراحی زیبا و امکانات کامل آماده بهره‌برداری شده و علاوه بر شهروندان اراکی، می‌تواند محل توقف و استفاده مسافران بین‌راهی نیز باشد، این فضا در ایام اربعین نیز قابلیت تبدیل شدن به یکی از مواکب خدمت‌رسانی را دارد.
وی خاطر نشان کرد: پروژه تله‌سی‌یژ به عنوان یکی از جذاب‌ترین فعالیت‌های ورزشی و تفریحی بدون آلایندگی محیط‌زیستی، با نصب سه پایه و تکمیل ایستگاه‌های ابتدایی، مراحل مهمی از پیشرفت را پشت سر گذاشته است.
رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی کلان‌شهر اراک گفت: پروژه زیپ‌لاین در مراحل پایانی محوطه‌سازی قرار دارد و پس از تکمیل حصارکشی، آماده بهره‌برداری خواهد شد.
عین القضاتی عنوان کرد: پارک آفتابگردان نیز با کارکرد توقفگاه بین‌راهی و برخورداری از مجموعه تغذیه‌ای، سرویس‌های بهداشتی و نمازخانه، با زیربنای بیش از ۲۸۰۰ متر مربع، به‌زودی به یکی از فضاهای شاخص خدماتی برای شهروندان و مسافران تبدیل می‌شود.
وی افزود: پارک آبی دره گردو به عنوان پروژه محرک توسعه گردشگری، با پیشرفت فیزیکی مناسب، تکمیل ابنیه موتورخانه و آماده‌سازی سقف پارکینگ تا پایان اردیبهشت، در مسیر اجرا قرار دارد و عملیات ساخت کاسه استخر نیز در حال آغاز است.
رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی کلان‌شهر اراک گفت:بخش مهمی از توسعه این منطقه به جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی وابسته است؛ چرا که تکمیل مجموعه های مجاور با بودجه‌های شهرداری و اعتبارات ملی امکان‌پذیر نیست، شورای شهر اراک از ابتدای دوره ششم با ارائه مشوق‌ها و امتیازات مناسب، زمینه حضور سرمایه‌گذاران توانمند را فراهم کرده تا علاوه بر تولید ثروت، اشتغال پایدار برای شهر اراک ایجاد شود.

یکصد و هفتادویکمین جلسه کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر اراک برگزار شد

به گزارش اداره ارتباطات و روابط عمومی شورای اسلامی کلانشهر اراک ، صبح شنبه بیست و دوم فروردین ماه ۱۴۰۵، یکصد و هفتادو یکمین جلسه کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی کلانشهر اراک که به بازدید از پروژه های شهری اختصاص داشت به ریاست پیمان عین القضاتی و با حضور اعضای شورا، مشاور شهردار، مدیران و کارشناسان شهرداری ، برگزار شد.
در این برنامه، از دره گردو و مجموعه های در حال ساخت بازدید به عمل آمد و اعضای شورا روند اجرای پروژه های را از نزدیک مشاهده و در جریان اجرا قرار گرفتند.

یکصد و هفتادمین جلسه کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر اراک برگزار شد

به گزارش اداره ارتباطات و روابط عمومی شورای اسلامی کلانشهر اراک ، صبح شنبه پانزدهم فروردین ماه ۱۴۰۴، یکصد وهفتادمین جلسه کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی کلانشهر اراک که به بازدید از پروژه های شهری اختصاص داشت به ریاست علی چگینی و با حضور اعضای شورا، مشاور شهردار، مدیران و کارشناسان شهرداری ، برگزار شد.
در این برنامه، از بازارچه های محلی در حال تاسیس و دره گردو بازدید به عمل آمد و اعضای شورا روند اجرای پروژه های را از نزدیک مشاهده و در جریان اجرا قرار گرفتند.

یکصد و شصت ونهمین جلسه کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر اراک برگزار شد

به گزارش اداره ارتباطات و روابط عمومی شورای اسلامی کلانشهر اراک ، صبح شنبه نهم اسفندماه ۱۴۰۴، یکصد و شصت و نهمین جلسه کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی کلانشهر اراک به ریاست پیمان عین القضاتی و با حضور اعضای شورا، مشاور شهردار، مدیران و کارشناسان شهرداری ، برگزار شد.
در این نشست، روند و پیگیری احداث فرهنگسرای یارا زوج و گزارش از اقدامات انجام شده،بررسی آخرین اقدامات کوی زعفرانیه ،پیگیری احداث مجموعه فرهنگی اجتماعی و هنری تخت سادات کرهرود ،پیگیری احداث زمین چمن مصنوعی شهدای صفری مورد بررسی قرار گرفت.
در پایان، نامه‌های واصله نیز مطرح و تصمیمات لازم اتخاذ شد.

حفظ باغات سنجان ،کرهرود و قنات ناصری؛ آزمون تاریخی برای مدیریت شهری اراک

به گزارش اداره ارتباطات و روابط عمومی شورای اسلامی کلانشهر اراک،پس از سه جلسه تخصصی در کمیسیون امور زیربنایی استانداری مرکزی، طرح حفظ و احیای باغات پهنه سنجان کرهرود و قنات ناصری اراک با محوریت صیانت از آنها به تصویب رسید؛ طرحی که شورای ششم آن را آزمون تاریخی مدیریت شهری برای نجات هویت سبز و تاریخی اراک می‌داند.
در پی برگزاری جلسات کمیسیون امور زیربنایی استانداری مرکزی به ریاست معاون عمرانی استانداری و با حضور مدیران کل و کارشناسان مرتبط، موضوع ساماندهی و حفاظت از باغات اراک در پهنه سنجان مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت، اصل حفظ باغات و قنوات تاریخی این محدوده به تصویب رسید. این تصمیم در شرایطی اتخاذ شده که بنا بر اعلام مدیریت شهری، پهنه یادشده در وضعیت قرمز قرار دارد.
بر اساس گزارش‌های ارائه‌شده، طی سال‌های اخیر بیش از ۳۰ درصد از سطح اراضی باغی این محدوده کاهش یافته و دبی قنوات، به‌ویژه قنات تاریخی ناصری، به کمتر از ۴۰ درصد میانگین تاریخی خود رسیده است. افت شدید سفره‌های زیرزمینی، حفر چاه‌های غیرمجاز، فرسودگی و انسداد مسیر قنوات، تخریب مظهرها در بالادست و فشار ساخت‌وسازهای مسکونی و صنعتی از مهم‌ترین تهدیدهای پیش‌روی این میراث طبیعی و تاریخی عنوان شده است.
شورای ششم شهر اراک از ابتدای دوره فعالیت خود، با نگاه راهبردی به باغات و قنوات به‌عنوان دارایی‌های استراتژیک و ریه‌های تنفسی شهر، تدوین طرح جامع احیا و بازآفرینی باغات شهری و قنوات را در دستور کار قرار داد. هدف‌گذاری این طرح تا افق ۱۴۰۸، بازیابی ۷۵ درصد ظرفیت آبدهی قنوات و تثبیت ۹۰ درصد باغات باقی‌مانده است.
در بخش اقدامات اجرایی، تأمین منبع آب پایدار یکی از محورهای اصلی طرح محسوب می‌شود. بر این اساس، شهرداری در نظر دارد با استفاده از پساب تصفیه‌شده برای آبیاری فضای سبز شهری، وابستگی به منابع آب زیرزمینی را کاهش داده و بخشی از چاه‌ها را در اختیار باغداران قرار دهد. همچنین نجات‌بخشی قنوات، به‌ویژه قنات ناصری، از طریق لایروبی مستمر، تکمیل مطالعات انتقال پساب و مدیریت مهندسی چرخه آب دنبال خواهد شد.
تغییر الگوی آبیاری از روش‌های سنتی به سیستم‌های نوین زیرسطحی، نصب کنتورهای هوشمند بر چاه‌ها و پایش مستمر منابع آبی، از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی‌شده در این طرح است. در حوزه حقوقی نیز با اجرای دقیق، تهیه نقشه‌های GIS و تعیین حدود رسمی، ممنوعیت مطلق تغییر کاربری اراضی کشاورزی دنبال می‌شود.
برای ضمانت اجرای طرح، تشکیل کمیسیون نظارتی با حضور شهرداری، جهاد کشاورزی، محیط زیست، مالکان و گروه‌های مردمی پیش‌بینی شده است. همچنین در حوزه اقتصاد باغداری، توسعه گردشگری پایدار، باغ‌گردی و مزرعه‌گردی به‌عنوان راهکاری برای افزایش صرفه اقتصادی و جلوگیری از فروش اراضی مورد توجه قرار گرفته است.
این طرح در سه فاز کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت اجرا خواهد شد؛ از تصویب نهایی و توقف صدور مجوز ساخت‌وساز تا دستیابی به ۷۵ درصد دبی آب قنوات و بهره‌برداری کامل گردشگری. مدیریت شهری تأکید دارد که تحقق این اهداف مستلزم ایجاد پنجره واحد مدیریتی با دبیری شهرداری و هماهنگی کامل دستگاه‌های اجرایی است؛ چراکه حفظ باغات اراک، میراثی برای آیندگان و شاخصی برای سنجش کارآمدی مدیریت شهری خواهد بود.